Katus, Szilvia (2025) Digitális világ, zöld jövő?” – Az alfa generáció környezethez fűződő viszonya. DUNAKAVICS, 13 (1). pp. 29-38. ISSN 2064-5007
|
Text
18790.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
A környezeti nevelés egyre hangsúlyosabb szerepet tölt be a hazai oktatásban, célja nem csupán ismeretek átadása, hanem a fenntarthatósághoz szükséges értékek és készségek megalapozása is. Az alfa generáció tagjai – akik már digitális környezetben nőnek fel – potenciálisan kulcsszereplői lehetnek egy tudatosabb jövő formálásának. Kutatásomban arra keresem a választ, hogy milyen mértékben hatott rájuk az óvodai és általános iskolai környezeti nevelés: kialakult-e bennük a környezettudatos gondolkodás, illetve az ezzel járó cselekvési hajlandóság. A vizsgálat során 95 kilencedikes diák környezeti ismereteit és attitűdjeit mértem fel kérdőívek és csoportos interjúk segítségével. Az eredmények alapján a tanulók bizonyos környezeti alapfogalmakat ismernek, nyitottak a fenntarthatóság eszméjére, de a mélyebb ökológiai összefüggések és a mindennapi cselekvésekben való következetesség még hiányos. A válaszokból kirajzolódik, hogy az iskolai környezet jelentős befolyással bír a környezettudatos viselkedés kialakulására, és kiemelkedő szerepe van a pedagógusok szemléletformáló munkájának. A kutatás megerősíti, hogy a környezeti nevelés hatékonysága intézményi és pedagógusi szinten is jelentős eltéréseket mutat, így a jövő szempontjából elengedhetetlen a pedagógusképzés erősítése ezen a területen.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Fenntarthatóságra nevelés, iskolai szemléletformálás, környezetvédelmi attitűdök |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA76.16-QA76.165 Communication networks, media, information society / kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 22 Jun 2025 07:39 |
Last Modified: | 22 Jun 2025 07:39 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/220173 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |