REAL

Dilemmák idején – a magyar nagyvállalatok társadalmi felelősségvállalásának jellemzői egy felmérés tükrében (2025)

Bartal, Anna Mária and Molnár, Klára and Vida, Vivien (2025) Dilemmák idején – a magyar nagyvállalatok társadalmi felelősségvállalásának jellemzői egy felmérés tükrében (2025). ÖNKÉNTES SZEMLE, 5 (2). pp. 28-55. ISSN 2786-0620

[img]
Preview
Text
BARTAL_MOLNAR_VIDA_OSZ_2025_02_28_55pdf.pdf - Published Version

Download (749kB) | Preview

Abstract

A környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) feltételeknek való megfelelés törvényiszabályozása nemzetközi és hazai szinten is új alapokra helyzete a vállalatok működési és irányításiszempontjait. Ezt a folyamatot azonban – mind a vonatkozó szakirodalomban, mind pedig a vállalatokgyakorlatában – áthatja annak a dilemmának a tárgyalása, hogy az ESG megjelenésével mi lesz a vállalatitársadalmi felelősségvállalás (CSR) sorsa. A CSR és/vagy ESG dilemma táptalajául szolgáló okok közülkiemelt figyelmet szenteltünk az erkölcsi értékek (CSR) kontra mérés-vezérelt megfelelés (ESG), a„washing” - kockázat, a rövidtávú költségek kontra hosszú távú nyereségek, az erőforrás elosztás, illetveaz irányítás és szervezeti struktúra kérdések elemzésének. Mindezekből kiindulva az EffekteamEgyesület által 2025 februárjában, 45 hazai, főként nagyvállalat körében végzett online kérdőívesmegkérdezés elsődleges célja az volt, hogy felmérjük: az ESG/CSDR szempontoknak való megfelelésmilyen hatással van arra, hogy a hazai vállalatok miként viszonyulnak a CSR-aktivitásokhoz. A másik célaz volt, hogy ebben az új helyzetben is képet adjunk a hazai nagyvállalatok körében megvalósuló vállalatiönkéntesség főbb mutatóiról, típusairól és megvalósulási formáiról. A nem reprezentatív mintát olyannagyvállalatok dominálták, melyek jelentős foglalkoztatói a hazai vállalati szektornak és többségükbenországos, magyarországi hatókörrel rendelkeztek. CSR-ra fordított éves költségvetéssel 80 százalékukrendelkezett, míg a vállalati önkéntességet külön pénzügyi kerettel 58 százalékuk támogatta.Eredményeink szerint a nagyfoglalkoztató vállalatok mintegy háromötöde a CSR és az ESG/CSDR közöttikapacitás egyensúlyban tartását tervezte a következő időszakban. E tekintetben a CSR-ra fordítottköltségvetési keret nagysága különböző kapacitás elosztási stratégiákat indukált a vizsgált vállalatokkörében. A vállalatok CSR-aktivitását és a vállalati önkéntességet alapvetően az érték-motivációk(filantrópia/altruizmus) dominálták és erőforrásaikkal forráshiányos szervezeteket, intézményeket ésszolgáltatási területeket támogattak. Az ESG-hatás erősödését láttuk abban, hogy nagyvállalatok –főként a CSR irányítása, a támogatási döntések terén – stratégiai megközelítéssel és komplexebb eszköztárral közelítettek a felelősségvállaláshoz, valamint a korábbiakhoz képest a környezeti ésgazdasági területek támogatása is nagyobb hangsúlyt kapott.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: társadalmi felelősségvállalás (CSR), környezetvédelmi, szociális vállalatirányítás (ESG), vállalati önkéntesség, washing-kockázat, erőforrás elosztás, filantrópia, altruizmus
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 23 Jun 2025 12:07
Last Modified: 23 Jun 2025 12:07
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/220213

Actions (login required)

Edit Item Edit Item