Fercsák, Norbert and Szél, Erzsébet (2024) Érzelmi intelligenciával a poszttraumás növekedés felé serdülőkorban. ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA, 26 (2). pp. 153-184. ISSN 1419-872X
|
Text
APA_2024_27-fercsak-153-184.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
Háttér és célkitűzések: Kutatásunk célkitűzése volt a poszttraumás növekedés lehetőségének vizsgálata serdülők körében a rideg/érzéketlen vonások, az érzelmi intelligencia, a reziliencia és az önértékelés tükrében. Hipotéziseink szerint a rideg/érzéketlen vonások negatívan korrelálnak (1) a poszttraumás növekedéssel, (2) a rezilienciával, (3) az érzelmi intelligenciával. Valamint az érzelmi intelligencia (1) közvetlenül, (2) az önértékelés és (3) a reziliencia közvetítésével hat a poszttraumás növekedésre. Módszer: 186 középiskolás serdülő (átlagéletkoruk 16,8 év) eredményeit mutatjuk be a Poszttraumás Növekedés Skála, Connor-Davidson Reziliencia Skála, Ridegség és Érzéketlenség Kérdőív, Rosenberg Önértékelés Skála 10 itemes változata, a Wong és Law Érzelmi Intelligencia Skála és az Ártalmas Gyermekkori Élmények kérdőív online használatával. Ezen változók mediáló és korrelációs szerepét vizsgáltuk. Eredmények: Feltételezéseink beigazolódtak. A rideg/érzéketlen vonások negatív irányú, közepesen erős, szignifikáns bejóslói a poszttraumás növekedésnek, valamint az érzelmi intelligenciának, a rezilienciával pedig gyenge erejű, szignifikáns, negatív együttjárást kaptunk. Hipotéziseinktől függetlenül azt találtuk, hogy a rideg/érzéketlen vonások 29,60%ban az érzelmi intelligencia közvetítésével hatnak a poszttraumás növekedésre. Az érzelmi intelligencia hatását pedig a reziliencia 63,11%-ban, az önértékelés 20,21%-ban közvetíti. Ez utóbbi konstruktum mediáló kapcsolata csak a lányok esetében volt szignifikáns. Következtetések: Akire jellemzőbbek a rideg/érzéketlen vonások, azok alacsonyabb érzelmi intelligenciával és rezilienciával rendelkeznek, valamint nehezebben érhetnek el poszttraumás növekedést. Másrészt azonban kutatásunkból arra a következtetésre jutottunk, hogy az érzelmi intelligencia, a reziliencia és az önértékelés fejlesztése enyhítheti a rideg/érzéketlen vonások poszttraumás növekedésre gyakorolt negatív hatását, amit iskolai környezetben az iskolapszichológus ezek figyelembevételével facilitálhat.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | poszttraumás növekedés, rideg/érzéketlen vonások, érzelmi intelligencia, önértékelés, reziliencia, ártalmas gyermekkori élmények |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF06 Psychology of adolescence / serdülő kor pszichol. B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF21 Applied psychology / alkalmazott pszichológia |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 27 Jun 2025 07:48 |
Last Modified: | 27 Jun 2025 07:48 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/220533 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |