REAL

A környezeti nevelés megvalósulási lehetőségei egy intézmény példáján

Bognárné Turóczi, Ágnes and Sütő, Szidónia (2025) A környezeti nevelés megvalósulási lehetőségei egy intézmény példáján. ACTA UNIVERSITATIS DE CAROLO ESZTERHÁZY NOMINATAE. SECTIO BIOLOGIAE / AZ ESZTERHÁZY KÁROLY EGYETEM TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEI. TANULMÁNYOK A BIOLÓGIAI TUDOMÁNYOK KÖRÉBŐL, 49. pp. 85-106. ISSN 2732-0480

[img]
Preview
Text
85_106_Bognárné.pdf - Published Version

Download (14MB) | Preview

Abstract

Tanulmányunk során azt vizsgáltuk, hogy milyen mértékben foglalkoznak a közoktatási szabályozók környezeti neveléssel, különös tekintettel a biológia tantárgy esetében. A 2020 as Nemzeti alaptantervben (NAT) és a kerettantervekben a környezeti nevelés és a fenntart hatóság kiemelt szerepet kapnak, ugyanakkor az iskolák mindennapjaiban gyakran kevés idő és figyelem jut ezen témák megfelelő feldolgozására. A legtöbb természettudományos tantárgyban megjelennek a környezetvédelemmel kapcsolatos témák, azonban ezek általá ban a tananyag végére szorulnak, és csak korlátozottan segítik a diákok környezettudatos szemléletének kialakítását. Elmondható, hogy a pedagógusok szerepe különösen fontos: kreatív módszereikkel és személyes példájukkal tudják pótolni az esetlegesen felmerülő hiányosságokat. A környezeti nevelés nemcsak a tantermi oktatás, hanem az iskola egész életének részévé kell hogy váljon. Ennek érdekében több tematikus napot, foglalkozást szerveztünk a Jászberényi Nagyboldogasszony Katolikus Óvoda Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnáziumban. A jeles zöld napok – pl. a madarak és fák napja –, valamint a tantermen kívüli foglalkozások hatékonyak a diákok attitűdformálásában, és hozzájárulnak a fenntarthatóság pedagógiájának gyakorlati megvalósításához. A foglalkozások alkalmával azt tapasztaltuk, hogy a diákok számára a közvetlen tapasztaláson és cselekvésen alapuló foglalkozások a leghatékonyabbak, amelyek révén valódi elköteleződés alakulhat ki bennük a fenntarthatóság iránt.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: fenntarthatóságra nevelés, környezeti nevelés, NAT 2020, kerettanterv, érettségi, gimnázium, didaktika, interdiszciplinaritás
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
Depositing User: Tibor Gál
Date Deposited: 03 Jul 2025 15:07
Last Modified: 03 Jul 2025 15:07
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/220724

Actions (login required)

Edit Item Edit Item