REAL

Fenntartható úton? A helyi közösségi közlekedés finanszírozási kérdései Magyarországon 2018 és 2022 között = On a sustainable path? Financing local public transport in Hungary between 2018 and 2022

Lovas, Dóra and Jónás, Zoltán (2024) Fenntartható úton? A helyi közösségi közlekedés finanszírozási kérdései Magyarországon 2018 és 2022 között = On a sustainable path? Financing local public transport in Hungary between 2018 and 2022. TÉR ÉS TÁRSADALOM, 38 (4). pp. 165-182. ISSN 0237-7683

[img]
Preview
Text
8_3573.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (2MB) | Preview

Abstract

Tanulmányunk tárgyát a Covid-19 világjárvány és az orosz-ukrán háború helyi közösségi közlekedésre, leginkább annak finanszírozására gyakorolt hatásainak feltárása képezi a harminc ezer lakosságszámot meghaladó, helyi közösségi közlekedéssel rendelkező városokban. 26 db nagyvároshoz fordultunk közérdekű adatigényléssel, amelynek eredményeképpen a helyi közösségi közlekedéséről készült 2018, 2019, 2020, 2021 és 2022. évi a szolgáltatók által, a megrendelő részére készített közszolgáltatási beszámolók és a jelenleg hatályos helyi közlekedési feladatok ellátására kötött közszolgáltatási szerződések képezték vizsgálatunk tárgyát. Az adatok elemzésén keresztül arra kerestük a választ, hogy a Covid-19 járvány és az orosz-ukrán háború hatására bekövetkezett recesszió hogyan hatott a közszolgáltatást nyújtó vállalatok bevételi szerkezetére, és az állami beavatkozás szükségességére. A tanulmány megállapította, hogy a helyi személyszállítás szervezésének központi szereplői az önkormányzatok, akiknek környezeti kihívásokat, területfejlesztési és gazdasági hatékonysági szempontokat is átgondolva kell megoldaniuk e közszolgáltatás biztosítását. A vizsgálat alapján a személyszállítás finanszírozásának két elméleti végpontja figyelhető meg: teljesen ingyenes közösségi közlekedés biztosítása állami támogatással, illetve a szolgáltatás piaci alapokra helyezése, ami a közszolgáltatás megszüntetését jelenti. Az elemzett magyar települések megoldásai a két szélsőség között helyezkednek el, de egyre inkább a központi állami támogatás dominanciájához közelítenek. Különösen jellemző ez azokra a településekre, ahol a Volánbusz Zrt. felelős a közlekedés biztosításáért. Az állami bértámogatás ugyanis 2017 óta kizárólag az állami tulajdonú gazdasági társaságokat illeti meg, ami torzítja a versenyt a közszolgáltatók között. A cikk másik fontos megállapítása, hogy a közösségi közlekedés finanszírozásában a piaci bevételek szerepe elenyésző, és ezek várhatóan tovább csökkennek a 2024-től érvényes kedvezményes országos és vármegyebérletek, valamint a helyi közlekedésben kibővített kedvezmények hatására. A jelenlegi folyamatok azt mutatják, hogy a helyi közösségi közlekedés fenntartása kizárólag jelentős állami támogatással lehetséges, ami ugyanakkor az alkalmazott támogatási struktúra miatt torzíthatja a piaci szereplők helyzetét, és megerősítheti az egyetlen állami vállalat dominanciáját. | Our study explores the effects of the Covid-19 pandemic and the Russian-Ukrainian war on local public transport, and more importantly on its financing, in cities with more than 30,000 inhabitants and local public transport. A public interest inquiry was carried out in 26 cities, which resulted in the analysis of the public service reports on local public transport for 2018, 2019, 2020, 2021 and 2022, prepared by the operators for the client, and the public service contracts currently in force for the provision of local public transport. By analysing the data, we sought to understand how the Covid-19 epidemic and the recession caused by the Russian-Ukrainian war have affected the revenue structure of public service providers, and hence the need for public intervention. The study found that the central players in organizing local public transportation are the municipalities, which must address environmental challenges, territorial development, and economic efficiency considerations when ensuring the provision of public services. The analysis reveals two extremes in the financing of public transportation: fully subsidized public transport through state support, or a market-based service, which would involve the elimination of public service provision. The solutions adopted by the analysed Hungarian municipalities lie between these two extremes, increasingly shifting towards the dominance of central state support. This is especially characteristic of those municipalities where Volánbusz Zrt. is responsible for transport provision, as state wage subsidies are only granted to state-owned companies since 2017, distorting competition between public service providers. Another important finding is that the role of market revenues in financing public transport is negligible, and this is expected to decrease further due to the introduction of discounted nationwide and regional passes eSective from 2024, as well as expanded local transport discounts. Current trends suggest that the sustainability of local public transport can only be achieved through significant state funding, which, however, may distort the position of market participants and reinforce the dominance of the state-owned company due to the state aid system structure.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: állami támogatás, Covid-19 járvány, finanszírozás, közösségi közlekedés, orosz-ukrán háború
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés
H Social Sciences / társadalomtudományok > HG Finance / pénzügy
Depositing User: György Váradi
Date Deposited: 17 Jul 2025 06:53
Last Modified: 17 Jul 2025 06:53
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/221180

Actions (login required)

Edit Item Edit Item