REAL

Spatial Disparities and Subsidiarity in Centralized Federalism: Australia’s School System = Térbeli egyenlőtlenségek és szubszidiaritás központosított föderalista rendszerben: Ausztrália iskolarendszere

Razin, Eran and Drew, Joseph (2025) Spatial Disparities and Subsidiarity in Centralized Federalism: Australia’s School System = Térbeli egyenlőtlenségek és szubszidiaritás központosított föderalista rendszerben: Ausztrália iskolarendszere. TÉR ÉS TÁRSADALOM, 39 (1). pp. 6-27. ISSN 0237-7683

[img]
Preview
Text
2_3545.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (2MB) | Preview

Abstract

Australia is imbalanced geographically and politically: its growth is extremely concentrated in four major city-regions that stand in contrast to sparsely populated, stagnant rural areas. Its political power is exceptionally centralized, consisting of vertical fiscal imbalance between the Commonwealth and the states, and particularly weak local governments. This study focuses on spatial disparities in school achievements and resources, and the effectiveness of policies to alleviate them, in this context of Australian centralized federalism. Based on an analysis of data on finance and achievements in the NAPLAN tests in Australian schools, the study confirms that Australia implements an effective nationwide redistributive policy that refers to remoteness, but fails to eliminate spatial differences in student achievement. Vertical political imbalance of Australia’s federalism seems to work in favor of consistent needs-based redistribution, retained despite the variety of intermediary bodies and the plurality of private providers, in addition to the states. This plurality partly retains principles of subsidiarity, despite exclusion of local government from school education. | Ausztrália földrajzi és politikai értelemben komoly egyenlőtlenségeket mutat: növekedése rendkívüli mértékben összpontosul négy nagyvárosi régióra, amelyek éles kontrasztban állnak a ritkán lakott, stagnáló vidéki területekkel. Politikai hatalma kivételesen centralizált, amelyet a Nemzetközösség és az államok közötti vertikális fiskális egyensúlyhiány, valamint különösen gyenge helyi térbeli egyenlőtlenségeit, illetve a mérséklésükre irányuló politikák hatékonyságát vizsgálja Ausztrália központosított föderalista kormányzati rendszerében. Az ausztrál iskolák pénzügyi mutatóinak és az ún. NAPLAN teszteredmények adatainak az elemzése alapján megállapítja, hogy Ausztrália hatékony, a földrajzi elhelyezkedés sajátosságait figyelembe vevő országos újraelosztási politikát alkalmaz, azonban nem képes felszámolni a tanulói teljesítmények térbeli különbségeit. Úgy tűnik, hogy Ausztrália föderalizmusának vertikális politikai egyensúlyhiánya kedvez a következetes, szükségletalapú újraelosztásnak, amely fennmarad az államok mellett működő különféle közvetítő szervezetek és a sokszínű magánszolgáltatók ellenére is. Ez a sokszínűség részben megőrzi a szubszidiaritás elvét, annak ellenére, hogy a helyi önkormányzatok kimaradnak az iskolai oktatásból.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Ausztrália, centralizált föderalizmus, oktatási egyenlőtlenségek, szubszidiaritás, területi egyenlőtlenségek, spatial inequalities; education inequalities; centralized federalism; subsidiarity; Australia
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GF Human ecology. Anthropogeography / gazdasági-társadalmi földrajz > GF1 Settlement geography / településföldrajz
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L10 School organization / iskolaszervezet
Depositing User: György Váradi
Date Deposited: 17 Jul 2025 06:15
Last Modified: 17 Jul 2025 06:15
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/221193

Actions (login required)

Edit Item Edit Item