REAL

Társadalmasítási lehetőségek a Janus Pannonius Múzeumban : Jó gyakorlatok interpretációja nemzetközi szakmai mobilitási projekt tapasztalatai révén = Opportunities for community engagement in the Janus Pannonius museum: Interpreting best practices through international professional mobility project experiences

Varga, Balázs (2025) Társadalmasítási lehetőségek a Janus Pannonius Múzeumban : Jó gyakorlatok interpretációja nemzetközi szakmai mobilitási projekt tapasztalatai révén = Opportunities for community engagement in the Janus Pannonius museum: Interpreting best practices through international professional mobility project experiences. JANUS PANNONIUS MÚZEUM ÉVKÖNYVE, 58. pp. 283-295. ISSN 0553-4429

[img]
Preview
Text
jpm_evkonyv_58_2025_varga.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (196kB) | Preview

Abstract

A tanulmány egy hazai, megyei hatókörű városi múzeum társadalmasítási lehetőségeit tárja fel egy Erasmus+ szakmai mobilitási program révén, melynek során múzeumi szakemberek külföldi partnerintézmények gyakorlatából tanulhattak. A job shadowing, mint nonformális tanulási módszer, lehetőséget biztosított arra, hogy közvetlen tapasztalatszerzés útján, aktív részvétellel és szakmai mentorálással ismerkedjenek meg innovatív, közösségépítő múzeumi gyakorlatokkal, amelyek hazai környezetbe való adaptálása jelentős előrelépést jelenthet a múzeumpedagógiai gyakorlat fejlesztésében.A leírás részletesen elemzi a Janus Pannonius Múzeum (JPM) által megvalósított projektet, amelynek során az intézmény szakemberei Európa-szerte inspiráló múzeumi programokat látogattak meg, különös tekintettel az inkluzív és közösségi részvételi gyakorlatokra. | This study explores the possibilities for social engagement within a Hungarian, county-level municipal museum through an Erasmus+ professional mobility program, which enabled museum professionals to learn from the practices of partner institutions abroad. Job shadowing, as a non-formal learning method, provided the opportunity for direct experience, active participation, and professional mentoring, allowing participants to become familiar with innovative, community-building museum practices. Adapting these methods to the domestic context could represent significant progress in the development of museum education. The paper offers a detailed analysis of the project implemented by the Janus Pannonius Museum (JPM), during which the institution’s professionals visited inspiring museum programs across Europe, with a particular focus on inclusive and participatory practices.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: múzeumi társadalmasítás, jó gyakorlatok interpretációja, museum social engagement, Erasmus+ program, interpretation of best practices
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 18 Jul 2025 06:41
Last Modified: 18 Jul 2025 06:41
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/221261

Actions (login required)

Edit Item Edit Item