REAL

Gépi tanulás alkalmazása a magatartástudományban és a pszichológiában

Matuz, András (2025) Gépi tanulás alkalmazása a magatartástudományban és a pszichológiában. MENTÁLHIGIÉNÉ ÉS PSZICHOSZOMATIKA, 26 (1-2). pp. 56-59. ISSN 1419-8126

[img]
Preview
Text
0406-article-p56.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB) | Preview

Abstract

A gépi tanulás és annak egy speciális részterülete, a mélytanulás alkalmazása az utóbbi időben egyre népszerűbbé válik a magatartás-tudományi, illetve a kapcsolódó témájú kutatásokban. A népszerűség növekedését jelentős részben az magyarázhatja, hogy a gépi tanulás több szempontból is hatékonyabbnak bizonyul a hagyományos, hipotézistesztelést célzó statisztikai eljárásoknál. A gépi tanulási modellek képesek sok változót egyszerre kezelni, feltárni komplex interakciókat, és jól kezelik a változók közötti nemlineáris összefüggéseket is, ezáltal pontosabb előrejelzéseket tudnak tenni. Emellett a beépített validálási folyamatoknak köszönhetően el tudják kerülni a túlillesztést, és ezáltal általánosíthatóbb modelleket tudnak alkotni. Sőt az általánosíthatóság mellett a gépi tanulás éppen a spektrum másik végén, a specifikus esetekben is hasznunkra válhat: egyre több tanulmányban foglalkoznak az egyénre szabott előrejelzésekkel, amelyek egyetlen személy, objektum vagy csoport sajátosságainak megtanulásán alapulnak. Az előnyök mellett azonban természetesen a gépi tanulásnak is megvannak a maga hátrányai, amelyekkel a hagyományos statisztikai eljárások esetében nem kell számolnunk, mint például a feketedoboz-probléma, amely a modellek döntési logikájának megismerhetőségével kapcsolatos limitációt takarja. Emellett talán a módszer összetettségéből fakadóan is jobban ki van téve a módszertani hibáknak és statisztikai visszaéléseknek, ami többek között túlzottan optimista modellértékeléshez vagy részrehajlásokhoz vezethet. Ebben a tanulmányban az előnyök és a hátrányok bemutatása mellett arra is kitérünk, hogy a gépi tanulás egyes tulajdonságainak milyen relevanciája van a kutatásokra és a gyakorlati felhasználásra nézve, különös tekintettel a replikációs válságra, az elméleti modellek tesztelhetőségére és az egészségpszichológiai vonatkozásokra.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: gépi tanulás, általánosíthatóság, fekete doboz, részrehajlás, egyénre szabott előrejelzés
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA75 Electronic computers. Computer science / számítástechnika, számítógéptudomány
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 05 Aug 2025 12:09
Last Modified: 05 Aug 2025 12:09
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/221851

Actions (login required)

Edit Item Edit Item