REAL

Erőd, nyitott lehetőségekkel : a BME középülettervezési tanszékének „vertikális műtermében” készült általános iskola, Érd = Fortress, with open possibilities : elementary school, Érd, Hungary

Somogyi, Krisztina (2025) Erőd, nyitott lehetőségekkel : a BME középülettervezési tanszékének „vertikális műtermében” készült általános iskola, Érd = Fortress, with open possibilities : elementary school, Érd, Hungary. METSZET, 16 (4). pp. 36-43. ISSN 2061-2710

[img]
Preview
Text
doi 36-43.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Bizonytalan jellegű fizikai és szellemi környezetben a biztonságot sugalló megjelenés és a jól strukturált rend feltehetően a legjobb építészeti stratégia egy iskola tervezésekor. Érd Fenyves Parkváros Köznevelési Centrumának ideája 2016-ban kevéssé artikulált szándékok, így komoly szakmai program és partner hiányában indult el. A pár éve átadott és immáron másfél éve belakott iskola működését látva az épület számos olyan téri adottsággal bír, ami még kiaknázatlan. Karácsony Tamás, Major György és Klobusovszki Péter vezetésével a BME Középülettervezési Tanszékének „Vertikális műtermében” készült 24 tantermes általános iskola bár hagyományos erődnek látszik, de a közösségek irányába megnyíló, alternatívákat felkínáló pedagógia központ is lehetne.| ARCHITECT: TAMÁS KARÁCSONY and BME VERTIKÁLIS MŰTEREM (VERTICAL STUDIO) The 24-classroom school and educational complex in Fenyves Parkváros, Érd, designed by the Vertical Studio of BME’s Department of Public Building Design, as a case study in educational architecture within transitional urban peripheries. Built in a socially and structurally ambiguous setting with limited infrastructure, the school offers a stable architectural presence and clear internal organization. Its fortress-like exterior conceals a light-filled, adaptable interior conducive to both traditional and contemporary pedagogical approaches, including student-centered and project-based learning. The complex also features sports facilities and a thoughtfully designed but unused swimming pool, hinting at its intended role as a community hub. The Érd school ultimately stands as a durable, forwardcompatible structure that illustrates both the promise and the limitations of current architectural practice in education, calling for deeper interdisciplinary collaboration to fully unlock its transformative potential.

Item Type: Article
Subjects: N Fine Arts / képzőművészet > NA Architecture / építészet
Depositing User: Pál Csanády
Date Deposited: 20 Aug 2025 12:11
Last Modified: 20 Aug 2025 12:11
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/222500

Actions (login required)

Edit Item Edit Item