REAL

A munkamemória, a végrehajtó funkciók és a figyelemkoncentráció vizsgálatának, továbbá a becslőskálák felhasználásának jelentősége az aktivitás- és figyelemzavar diagnosztikai megközelítésében = The importance of working memory, executive functions, attention-concentration and rating scales in Attention Deficit Hyperactivity Disorder diagnostics

Horváth, Dorottya and Tánczos, Tímea (2025) A munkamemória, a végrehajtó funkciók és a figyelemkoncentráció vizsgálatának, továbbá a becslőskálák felhasználásának jelentősége az aktivitás- és figyelemzavar diagnosztikai megközelítésében = The importance of working memory, executive functions, attention-concentration and rating scales in Attention Deficit Hyperactivity Disorder diagnostics. MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE, 80 (1). pp. 1-23. ISSN 0025-0279

[img]
Preview
Text
0016-article-p1.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB) | Preview

Abstract

Háttér és célkitűzések: Jelen kutatás az aktivitás- és figyelemzavarral élő tanulók munkamemória, végrehajtó funkciók és figyelemkoncentráció tekintetében nyújtott teljesítményét, továbbá a viselkedésük tükrében tett szülői észrevételeket veszi górcső alá. Kérdésfeltevésként fogalmazódott meg, hogy a verbális munkamemória-feladatokon elért eredmények vajon bejósolják-e a komplex munkamemória-működést? Kirajzolódik-e a szignifikáns különbség a farmakoterápiás ellátásban részesülő, illetve nem részesülő tanulók figyelemkoncentrációs teljesítménye között, s ha igen, képesek-e detektálni a teljesítménybeli különbségeket a szülők? Módszer: A munkamemória mérésekor az álszóismétlési, a hallási mondatterjedelem, a számterjedelem és a fordított számterjedelem tesztek, míg a végrehajtó funkciók megismerésekor a verbális fluencia tesztek kerültek felhasználásra. A figyelmi működés megismerésére a d2-R teszt irányult, a szülői észrevételeket pedig a Conners Gyermek Magatartás Kérdőív tükrében értékeltük. A vizsgálatban 71 fő ADHD diagnózissal rendelkező, ép intellektusú, 9–14 éves tanuló vett részt. Csoportok a javasolt farmakoterápia megvalósulása és meg nem valósulása mentén különültek el. Eredmények: A d2-R teszt összpontosítási teljesítmény mutatója, s annak a feldolgozási sebességgel vagy a hibaszázalékkal való kapcsolata jelezte legmegbízhatóbban a figyelmi érintettség súlyosságát. A verbális munkamemóriát mérő teszteken elért eredmények bejósolták a komplex munkamemória működést. A d2-R teszt minden mutatója mentén szignifikánsan gyengébben teljesítettek a farmakoterápiában nem részesülő tanulók. A munkamemóriát, a figyelmi és a végrehajtó működést mérő eljárásokban nyújtott eredmények nem jósolták be a tanulók viselkedésére vonatkozó szülői megítéléseket. Következtetések: Jelen kutatás előkészíti az ADHD diagnosztikai eszköztárának specifikálását, az eredmények alátámasztják a farmakoterápiás ellátás elutasításának tüneti hátrányait, s kérdéseket körvonalaznak az ADHD szülői megítélése, a metabolikus pszichiátriai szempontokat figyelembe vevő megsegítés, továbbá a felnőttkori ADHD-s populáció vizsgálatának irányába. | Background and aims: This study focuses on the performance of students with ADHD in working memory, executive functions, attention concentration and the results of rating scales. The questions is, whether verbal working memory test results predict complex working memory functions. Are there any significant difference between the attention concentration performance of students on and off pharmacotherapy and, if so, are parents able to identify performance differences? Methods: Working memory was assessed by the means of the Non-Word Repetition Test, the Listening Span Test, the Digit Span Test and the Reverse Digit Span Test, executive functions with the Verbal Fluency Tests and attention concentration with the d2-R Test. Parental comments on the pupils' behaviour were assessed using the Conners Child Behaviour Questionnaire. A total of 71 pupils aged 9–14 years, diagnosed with ADHD and of normal intellect participated in the study. Groups were formed according to implementation and non-implementation of the proposed pharmacotherapy. Results: The concentration performance index of the d2-R test and its relation to processing speed or error rate indicators indicated the severity of attention involvement. Results on tests measuring verbal working memory predicted complex working memory performance. Students who did not receive medication performed significantly worse on all indicators of the d2-R test. None of the indicators of performance on measures of working memory, attention and executive functions predicted parental perceptions of student behaviour. Conclusions: The study paves the way for the specification of a diagnostic toolkit for ADHD. The results support the symptomatic disadvantages of refusing pharmacotherapeutic care and outline questions for the study of parental perceptions of ADHD, the provision of support that takes into account metabolic psychiatric aspects, and the adult ADHD population.

Item Type: Article
Additional Information: Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Pszichológia Doktori Iskola, Fejlodés- és Klinikai Pszichológia Doktori Program, Pécs, Hungary Veszprém Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Tanulási Képességet Vizsgáló, Beszédvizsgáló, Szakértoi és Rehabilitációs Bizottság, Veszprém, Hungary Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Pszichológia Intézet, Kognitív és Neuropszichológia Tanszék, Szeged, Hungary Export Date: 5 February 2025 Correspondence Address: Horváth, D.; Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Hungary; email: horvathdorottya.pszicho.gyp@gmail.com
Uncontrolled Keywords: ADHD; working memory; executive functions; attention concentration; parental perception; pharmacotherapy; ADHD; munkamemória; végrehajtó funkciók; figyelemkoncentráció; szülői megítélés; farmakoterápia
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 21 Aug 2025 16:33
Last Modified: 21 Aug 2025 16:33
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/222573

Actions (login required)

Edit Item Edit Item