REAL

Az Episztemikus Bizalom, Bizalmatlanság és Hiszékenység Kérdőív (ETMCQ) magyar változata serdülő mintán = Hungarian validation of the Epistemic Trust, Mistrust and Credulity Questionnaire (ETMCQ) among adolescents

Szél, Erzsébet and Bodó-Varga, Zsófia and Számadó, Petra and Varró-Horváth, Diána and Kóródi, Kitti (2025) Az Episztemikus Bizalom, Bizalmatlanság és Hiszékenység Kérdőív (ETMCQ) magyar változata serdülő mintán = Hungarian validation of the Epistemic Trust, Mistrust and Credulity Questionnaire (ETMCQ) among adolescents. MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE, 80 (2). pp. 202-223. ISSN 0025-0279

[img]
Preview
Text
0016-article-p202.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (584kB) | Preview

Abstract

Háttér: A világban és a társadalomban való eligazodáshoz szükséges tudás megszerzésében alapvető szerepet játszik a gondviselő felé irányuló episztemikus bizalom kialakulása. A serdülőkor kiemelten fontos időszak ebből a szempontból. Célunk az episztemikus bizalom mérésére szolgáló kérdőív magyar nyelvű adaptációja volt. Módszer: A vizsgálatban kényelmi mintavétellel összesen 831 fő vett részt, kis serdülők ( N = 342, M életkor = 12,5, SD = 1,24) és serdülők ( N = 489, M életkor = 16,7, SD = 1,21), ebből 41% fiú és 59% lány. A résztvevők kitöltötték az Episztemikus Bizalom, Bizalmatlanság és Hiszékenység Kérdőív magyar változatát, a Mentalizáció Multidimenzionális Kérdőívét, a Torontói Alexitímia Skálát, a Rosenberg Önértékelés Skálát és az Általános Énhatékonyság Skálát. Ellenőriztük a kérdőív szerkezetét és megbízhatóságát, a nemi különbségeket és a pszichológiai változóval való kapcsolatát. Eredmények: Vizsgálatunk csak a 15–18 éves serdülők korosztályában erősítette meg az eredeti háromfaktoros szerkezetet, amelyet a bizalom, a bizalmatlanság és a hiszékenység skálák alkotnak, a teljes kérdőív 15 tételt tartalmaz. Az episztemikus bizalom pozitív összefüggést jelez a reflektivitással és a kapcsolati összehangoltsággal. A bizalmatlanság pozitív kapcsolata igazolódott a reflektivitással, a szegényes mentalizációval, az érzelmek azonosításának és kifejezésének nehézségével, negatív kapcsolata pedig az önértékeléssel. Az episztemikus hiszékenység az érzelmi diszkontrollal és az érzelmek azonosításának nehézségével mutat pozitív együttjárást. Az énhatékonyság elhanyagolható mértékű összefüggést mutatott a vizsgált változókkal. Következtetések: Az eredmények alapján a kérdőív alkalmas az episztemikus bizalom vizsgálatára serdülők körében. | Background: The development of epistemic trust in the caregiver is essential for acquiring the knowledge needed to navigate the world and society. Adolescence is a particularly important period in this respect. Our goal was to validate a questionnaire in Hungarian that is adapted to the age characteristics of adolescents and provides an opportunity to measure epistemic trust. Methods: A total of 831 participants were enrolled in the study, small adolescents (N = 342, Mage = 12.5, SD = 1.24) and adolescents (N = 489, Mage = 16.7, SD = 1.21), of which 41% were boys and 59% were girls. Participants completed the Hungarian version of the Epistemic Trust, Mistrust and Credulity Questionnaire (ETMCQ), the Multidimensional Questionnaire of Mentalization, the Toronto Alexithymia Scale, the Rosenberg Self-Esteem Scale and the General Self-Efficacy Scale. We checked the structure and reliability of the questionnaire and its relationship with psychological variables. Findings: Our study confirmed the original three-factor structure (Trust, Mistrust, Credulity) with the total questionnaire containing 15 items only in adolescents aged 15–18 years. Girls scored higher than boys on all three scales. Epistemic trust indicates positive correlation with Reflexivity and Relational Attunement. A positive association of Mistrust was confirmed with Reflexivity and Poor Mentalization scales, Difficulty in identifying and expressing emotions, and a negative association with Self-Efficacy. Conclusions: According to our results, the questionnaire is suitable for examining epistemic trust in adolescence.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: epistemic trust; mentalization; adolescents; ETMCQ; MMQ, episztemikus bizalom; mentalizáció; serdülő; ETMCQ; MMQ;
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 24 Aug 2025 12:30
Last Modified: 24 Aug 2025 12:30
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/222678

Actions (login required)

Edit Item Edit Item