REAL

Investigation of the time delay of arrival (TDOA) method for diagnostic purposes on motor vehicles = A beérkezési időkülönbségek módszer (TDOA) diagnosztikai célú alkalmazása gépjárműveken

Jálics, Károly and Kriston, József Balázs (2024) Investigation of the time delay of arrival (TDOA) method for diagnostic purposes on motor vehicles = A beérkezési időkülönbségek módszer (TDOA) diagnosztikai célú alkalmazása gépjárműveken. GÉP, 75 (3-4). pp. 57-60. ISSN 0016-8572

[img]
Preview
Text
gep2024-3-4-12.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

There are several acoustic and vibration methods for detecting mechanical failure of the machine. However, this type of diagnostics is not widespread in motor vehicles. This is due to the rather complex noise and vibration behavior during operation caused by the internal combustion engine, auxiliary equipment, drivetrain, rolling noise and flow-induced noise and vibration. This article deals with the arrival time difference method for vehicle diagnostics. We present the main features of the method and first apply the method to a single rectangular steel plate as well as to a passenger car body in experiments with pulse hammer simulated failure sources. We present three options for calculating time delays between sensors: the cross-correlation method, the generalized cross-correlation method, and the threshold crossing method. Based on the time delays, we calculate the calculated coordinate of the simulated error and compare it with the actual value. Conclusions are drawn and ideas for future work are also presented. | A gép mechanikai meghibásodásának kimutatására számos akusztikus és vibrációs módszer létezik. A gépjárműveknél azonban ez a fajta diagnosztika nem elterjedt. Ennek oka a belső égésű motor, a segédberendezések, a hajtáslánc, a gördülési zaj és az áramlás okozta zaj és rezgés okozta meglehetősen összetett zaj- és rezgésviselkedés működés közben. Ez a cikk a beérkezési időkülönbségek módszerével foglalkozik gépjárművek diagnosztikai céljára. Bemutatjuk a módszer főbb jellemzőit, és a módszert először egyetlen téglalap alakú acéllemezre, valamint személygépkocsi karosszériájára is alkalmazzuk impulzuskalapáccsal szimulált hibaforrásokkal végzett kísérletek során. Három lehetőséget mutatunk be az érzékelők közötti időkésések számításához: a keresztkorrelációs módszert, az általánosított keresztkorrelációs módszert és a küszöbátlépési módszert. Az időkésések alapján kiszámítjuk a szimulált hiba számított koordinátáját és összehasonlítjuk a tényleges értékkel. Következtetések vonunk le, és a jövőbeli munkára vonatkozó ötletek is bemutatásra kerülnek.

Item Type: Article
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > T2 Technology (General) / műszaki tudományok általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 26 Aug 2025 06:21
Last Modified: 26 Aug 2025 06:21
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/222788

Actions (login required)

Edit Item Edit Item