REAL

Magyar állami iskolatípusok a nőnevelésben (1806–1940) = Hungarian State Schools and the Education of Women (1806–1940)

Kis, Attila (2025) Magyar állami iskolatípusok a nőnevelésben (1806–1940) = Hungarian State Schools and the Education of Women (1806–1940). MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 3 (1). pp. 237-248. ISSN 1785-4342

[img]
Preview
Text
237-248_Kis_MT_2025_1.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (350kB) | Preview

Abstract

Napjainkban egyértelmű, hogy egy lány járhat iskolába a közoktatás bármely szintjén, és a felsőoktatásban is részt vehet, azonos feltételekkel, mint a fiúk. Nem volt azonban ez mindig így. A lányok fokozatosan vehetettek részt egyre magasabb szinten az állami közoktatási rendszerben, jelen tanulmány ezt a folyamatot kíséri végig 1806-tól a második világháborúig. Utána már engedélyezett volt a koedukált oktatás, és azóta nincsen törvényi különbség hazánkban a fiúk és a lányok oktatása között. Eddig több szakmunka is éritette a lányok állami közoktatásban nevelését hazánkban (mind nőtörténeti, mind neveléstörténeti témában), de átfogó munka a törvényi szabályozások feldolgozásával ebből a korszakból mind ez idáig nem történt. Ez a tanulmány ennek igyekszik legalább részben eleget tenni. A korszakban az elemi oktatás első négy évét leszámítva végig törekedtek az elkülönített oktatásra, és a lányoknál az egész korszakban megmaradt – legalább részben – a női szerepekre való felkészítés. A kor és a társadalom igényei főleg az első világháború alatti és utáni években – egyre jobban követelték a lányok mind magasabb szintű oktatását, hogy a családi szerepek mellett a munka világában is meg tudják állni a helyüket. Hangsúlyozni kell, hogy a lányok középfokú oktatására az igény mindig sokkal nagyobb volt és maradt, mint amit a lánynevelő intézmények a valóságban nyújtani tudtak. Igazi váltás majd a második világháború után, a koedukált oktatás megindulásával történik. | Today, it is self-evident that a girl can go to school at any level of public education and can also participate in higher education under the same conditions as boys. But this was not always the case. Girls have gradually been allowed to participate at higher and higher levels in the public education system, and this study traces this process from 1806 to the Second World War. After that, co-education was allowed, and since then there has been no legal distinction between boys’ and girls’ education in our country. To date, there have been several studies on the education of girls in public schools in Hungary (both on women’s history and the history of education), but no comprehensive work on the legal regulations from this period has been done. This study aims to at least partially address this need. With the exception of the first four years of primary education, the period has been one of segregated education throughout, with girls being prepared, at least in part, for female roles. The demands of the times and of society, especially during and after the First World War, increasingly required girls to be educated to a higher and higher level so that they could enter the world of work, as well as take up family roles. It should be stressed that the demand for girls’ secondary education was and remains far greater than girls’ educational institutions could actually provide. The real change came after the Second World War with the introduction of co-education.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: lánynevelés, nőoktatás, koedukáció, nőnevelés-történet, girls’ education, women’s education, co-education, history of women’s education
Subjects: L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 01 Sep 2025 12:27
Last Modified: 01 Sep 2025 12:27
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/223080

Actions (login required)

Edit Item Edit Item