Takács-Miklósi, Márta (2025) A fiatalkorú bűnelkövetők művészetterápiás lehetőségeinek pozitív hatásai a nemzetközi szakirodalom tükrében, különös tekintettel a vizuális művészetekre = The positive effects of art therapy for juvenile offenders in the light of international literature, with special reference to visual arts. ESÉLY: TÁRSADALOM ÉS SZOCIÁLPOLITIKAI FOLYÓIRAT, 36 (2). pp. 54-68. ISSN 0865-0810
|
Text
54-68-miklosi-marta-esely-2025-2-veg.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (285kB) | Preview |
|
|
Text
tanulmany_MM_muveszetterapia_last.pdf - Accepted Version Download (187kB) | Preview |
Abstract
A szabadságvesztés során a fiatalkorú fogvatartottak kevés külső ingerrel találkoznak, így monoton, ingerszegény életükben különösen nagy jelentőséggel bír a művészetterápia. Ebben a speciális közegben a kreatív tevékenységek támogatása különösen hangsúlyos, mivel a fiatalkorúak javítóintézeteinek szigorú korlátok között működő, erősen strukturált rendszere a speciális környezet által természeténél fogva limitálja a választási lehetőséget, korlátozza a szabadságot. A fiatalok ebben a sajátos környezetben számos érzéssel találkoznak, szorongással, bizonytalansággal, félelemmel, demotiváltsággal. A kreatív, vizuális tevékenységek támogatása egy új világot nyithat meg számukra, így átvitt értelemben kinyílik a világ a képzelet segítségével. Az előzmények bemutatását követően tanulmányunkban részletesen megvizsgáljuk, milyen pozitív hatásai vannak a fiatalkorúakra nézve a művészetterápiás foglalkozásoknak, kitérve a nemzetközi példák ismertetésére is. A szabadidő hasznos eltöltésén túlmutatnak az ilyen kezdeményezések, ugyanis a fiatalkorú bűnelkövetők számára biztosított művészetterápiás programok kapuként szolgálhatnak a további tanuláshoz, a művészetek az önbecsülés növelésével, valamint az alapvető kommunikációs és egyéb alapvető készségek fejlesztésével ösztönözhetik a tanulásra való készség állapotát. Ez különösen igaz azon fiatalokra, akik esetleg kevésbé voltak sikeresek a formális oktatási rendszerben, mert ezen programok során nem hagyományos tartalmakkal és tanítási módszerekkel találkoznak, így ezen programok hatásaként a bűnelkövetők számára lehetőségként kínálkozik a társadalomba történő reintegráció elősegítésére is, ami mindannyiunk közös érdeke. | Juvenile offenders are exposed to few external stimuli during their detention, making art therapy particularly important in their monotonous, stimulus-poor lives. In this special environment, the promotion of creative activities is particularly important, as the highly structured system of juvenile correctional institutions, which operates within strict limits, inherently limits choice and restricts freedom. In this particular environment, young people experience a range of feelings of anxiety, uncertainty, fear and demotivation. Supporting creative, visual activities can open up a new world for them, figuratively opening up the world through imagination. Following this background, the paper will examine in detail the positive effects of art therapy for young people, including international examples. Such initiatives go beyond a useful use of leisure time, as art therapy programmes for juvenile offenders can serve as a gateway to further learning, and the arts can stimulate a state of readiness to learn by increasing self-esteem and developing basic communication and other essential skills. This is particularly true for young people who may have been less successful in the formal education system, because they are exposed to non-traditional content and teaching methods, and the impact of these programmes is to offer offenders an opportunity to promote reintegration into society, which is in the common interest of all.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | művészetterápia, fiatalkorú bűnelkövetők, kreativitás, dezisztencia, jógyakorlatok, art therapy, juvenile offenders, creativity, desistance, best practices |
| Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában N Fine Arts / képzőművészet > N Visual arts (General) For photography, see TR / vizuális művészet általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 04 Sep 2025 09:44 |
| Last Modified: | 21 Oct 2025 10:29 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/223476 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




