Fazekas, Sándor and Dávid, Péter (2025) Fekete Rómeó, fehér Júlia : Az előítéletek feldolgozásának drámapedagógiai lehetőségei Shakespeare műveiben. ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 8 (1). pp. 24-35. ISSN 2063-2991
|
Text
DPFS2025I_v2.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (495kB) | Preview |
Abstract
Az alábbi tanulmány William Shakespeare drámáiban, illetve azok filmes és színpadi adaptációiban vizsgálja a különböző előítéletek jelenlétét. Az interpretatív hozadékokat pedig igyekszik oly módon hasznosítani, hogy az drámapedagógiai foglalkozások során is jól alkalmazható legyen. Az ilyen foglalkozások során a diákok megismerik saját korlátaikat, esetleg öntudatlanul is jelen lévő előítéleteiket, ugyanakkor mélyebben megértik a velük szembeni előítéleteket, működését, belső logikáját is. A tanulmány példái a Rómeó és Júliából, a Makrancos hölgyből, az Othellóból és a Velencei kalmárból származnak; fontos hangsúlyozni, hogy eltérő súlyosságú előítéletekről van szó, amelyek közül a súlyosabbakat csak érett kamaszkortól ajánljuk feldolgozásra. Az ilyen foglalkozásokon mindig figyelni kell az esetleges traumák, indulatok, konfliktusok feloldására, feldolgozására is. A személyes érintettségtől való eltávolításra remek segédeszköz lehet Shakespeare drámáinak világa, amely rugalmasan és árnyaltan viszonyul az előítéletek kérdéséhez is.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | előítéletek; drámapedagógia; Prejudices; Romeo and Juliet; Shakespeare; Rómeó és Júlia; drama in education; |
| Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 04 Sep 2025 13:38 |
| Last Modified: | 04 Sep 2025 13:38 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/223542 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




