REAL

Az óvodás korosztály számára készült hazai fonológiai tudatosságos tesztek feladattípusai, azok mérési eredményeinek metaanalízise, a fonológiai tudatosság kialakítása

Juhász, Valéria (2025) Az óvodás korosztály számára készült hazai fonológiai tudatosságos tesztek feladattípusai, azok mérési eredményeinek metaanalízise, a fonológiai tudatosság kialakítása. ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 8 (1). pp. 4-23. ISSN 2063-2991

[img]
Preview
Text
JV2025II_v2.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (665kB) | Preview

Abstract

Tanulmányomban a nyelvi tudatossággal, azon belül is szorosan a fonológiai tudatossággal foglalkozom. Amellett érvelek, hogy a fonológiai tudatosságnak a magasabb szintjei is kialakíthatók már iskoláskor előtt, ami kedvezően hat az olvasástanulásra és az olvasáselsajátításra. Tanulmányomban olyan méréseket vontam a vizsgálatomba, amelyek a fonológiai tudatosságot óvodáskorban, még iskoláskor előtt mérték. Bemutatom a különféle módszereket és a feladattípusokat, amelyekkel adott fonológiai tudatosság meglétét vagy hiányát vizsgálják a különböző kutatások, valamint értelmezem a rímtudatosság fogalmát a magyar nyelv típusára vonatkozóan, hiszen a magyar kutatások elsősorban az angol nyelvű szakirodalmakból indultak ki. Elsősorban a hazai kutatásokban talált eredményeket és az abban használt feladatszövegezéseket (négyéves kortól hatéves korig) írom le, majd bemutatom, hogy az iskolába lépés előtt a különféle módszertannal és feladattípusokkal dolgozó vizsgálatok milyen eredményre jutottak a fonológiai tudatosság fejlettségére vonatkozóan. Ezekben a kutatásokban csak egyetlen olyat találtam, amely egy tízhetes fejlesztés után is visszamérte a gyerekek fonológiai tudatosságának a fejlődését nagycsoportosoknál. A tízhetes fejlesztés összességében 60%-nyi fejlődést eredményezett a gyerekeknél. Az összes többi mérésnél alapvetően azt vélelmezem, hogy a gyermekek spontán fejlődését mérték (még akkor is, ha a vizsgálatok, mérések előtt volt valamiféle rátanítás a feladatokra). Tanulmányom végén néhány alapgyakorlatot ismertetek a fonológiai tudatosság óvodáskori fejlesztéséhez.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: nyelvi tudatosság, a fonológiai tudatosság fejlődése, metaanalízis, óvodáskor, fejlesztés, olvasás-előkészítés
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 04 Sep 2025 13:18
Last Modified: 04 Sep 2025 13:18
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/223553

Actions (login required)

Edit Item Edit Item