Komorjai, László (2024) Meddig folytatható a szukcesszív szintézis? MAGYAR FILOZÓFIAI SZEMLE, 68 (3). pp. 131-141. ISSN 0025-0090
|
Text
19749-Cikkszovege-81138-1-10-20250828.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (274kB) | Preview |
Abstract
A szukcesszív szintézis fogalma Kant kritikai rendszerében különös jelentőséggel bír: az egész tapasztalatfolyamot meghatározza. Azt igyekszem megmutatni, hogy e gondolat fenomenológiailag is tartható. Ehhez azonban a szukcesszió fogalmának egy olyan, Georg Cantor által bevezetett változatára van szükség, amelyet Kant még nem ismerhetett. (Valójában még az általa implicit módon használt szukcesszió-fogalom részleteit is csak jóval később dolgozta ki Giuseppe Peano és Gottlob Frege.) E ténynek természetesen nem csupán Kant gondolataival kapcsolatban van jelentősége, hiszen például ha az elme működését valamiféle algoritmus alapján szeretnénk felfogni, akkor szükségképpen a hagyományos, Kant által is használt értelemben szukcesszívnak kellene tekintenünk. Az itt körvonalazott elképzelésből következik, hogy ez nem lehetséges. A jelen mondanivalóm megfogalmazásához azonban nem kell sem a Kant, sem a Cantor által alkalmazott szukcesszió, illetve progressziófogalom összes részletét megismerni: elegendő csupán egymással való kontrasztjukban, szemléletes módon bevezetni őket. Az általam vizsgált kanti tézis tehát azzal a formulával foglalható össze, hogy a tapasztalat minden részletében szukcesszív szintézis eredménye.1 E nézetet Kant a Tiszta ész kritikájában két fontos gondolatcsoport segítségével támasztja alá. Egyrészt fogalmi szintézisekről, másrészt az ezzel meglehetősen spekulatív módon összekapcsolt szemléleti-érzéki szintézisekről beszél.I. FOGALMISÁG éS SZUKCESSZIÓAmi az előbbit illeti, Kant rendszerében ez maga is két lépést foglal magában. A szintézis fogalma elsőként a kategóriák tárgyalásakor jut döntő szerephez, hi-szen a kategóriák nem is mások, mint a képzeteink között létesülő különféle szintetikus egységek funkciói. E tapasztalati egységformákról azonban Kant 1 Lásd például: Kant 2004.A412/B439.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > B1 Philosophy (General) / filozófia általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 11 Sep 2025 08:56 |
| Last Modified: | 11 Sep 2025 08:57 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/223981 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




