Somogyvári, Bence Miklós and Tóth, Bence (2025) A V0 vasútvonal új nyomvonalának hatása a Magyar Honvédség saját célú vasúti pályáinak kapcsolatára = The impact of the new line of the v0 railway on the connection of the hungarian defense's own railway tracks. KATONAI LOGISZTIKA, 33 (1-2). pp. 86-110. ISSN 1588-4228
|
Text
KatLog8docSomogyvari-TothV0REVKESZ.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
A budapesti Összekötő vasúti híd, az ország egyetlen kétvágányú vil- lamosított dunai átkelője kapacitásának határán van: ez az ország vas- úthálózatának legjelentősebb szűk keresztmetszete. A hálózat átbo- csátóképességének növelésére és a főváros tehermentesítésére évti- zedek óta tervezik egy, a fővárostól délre haladó vonal, a V0 megépí- tését. Cikkünkben a tervezett új vasútvonal 12 nyomvonal-alternatívá- jának hatását vizsgáljuk meg a Magyar Honvédség (MH) két speciális szállítási feladatában. Vizsgálatainkhoz egy matematikai gráfmodellt használunk, melyben figyelembe vesszük az egyes vasútvonalak el- méleti maximális áteresztőképességét és az MH által használható sa- ját célú vasúti pályák teljesítőképességét is. A kapott eredmények alapján megállapítjuk, hogy bár egy megfelelő nyomvonalon vezetett V0 megoldaná a dunai átkelés jelenlegi problémáit, egy hasonló Tisza- híd-fejlesztés nélkül a hálózat szűk keresztmetszet problémája nem ol- dódna meg, csak átkerülne Szolnokra. | The Southern Railway Bridge at Budapest, the only double-tracked electrified crossing over the Danube River is at the edge of its capacity and thus it is the main bottleneck in the railway network of Hungary. To increase the capacity of the network and to divert the unnecessary traffic from Budapest, a railway line called V0 to be built south of the capital is planned for decades. In our paper, we investigate the effect of 12 different route alternatives of this planned railway line for two special transportation tasks of the Hungarian Defence Forces (HDF). For our calculations a graph model of the network is used in which we take into consideration the maximal capacity of the railway lines and also the limitations of the sidings of the HDF. The results show that a properly chosen path for the V0 line could solve the present difficulties of the crossing of the Danube but without a similar development of a bridge over the river Tisza would not solve the problem of bottlenecks of the whole network just relocate it to Szolnok city.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | vasúthálózat; gráfelmélet; átbocsátóképesség; kapacitás; V0, railway network; graph theory; flow; capacity; V0 |
| Subjects: | U Military Science / hadtudomány > U1 Military Science (General) / hadtudomány általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 11 Sep 2025 13:52 |
| Last Modified: | 11 Sep 2025 13:52 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/224003 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




