REAL

A dualizmus korszakához tartozó feladatok vizsgálata és összehasonlítása magyarországi és szlovákiai magyar nyelvű történelemtankönyvekben a kompetenciák tükrében = Examination and Comparison of Tasks Related to the Era of Dualism in History Textbooks in Terms of Competencies

Szabó L., Dávid and Horváth, Kinga (2025) A dualizmus korszakához tartozó feladatok vizsgálata és összehasonlítása magyarországi és szlovákiai magyar nyelvű történelemtankönyvekben a kompetenciák tükrében = Examination and Comparison of Tasks Related to the Era of Dualism in History Textbooks in Terms of Competencies. TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT, 16 (1-2). ISSN 2061-6260

[img]
Preview
Text
20519-Cikkszovege-81726-1-10-20250908.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (493kB) | Preview

Abstract

Jelen tanulmány a kompetenciaalapú történelemtanítás szemléletében vizsgálja a dualizmus korszakát feldolgozó magyarországi és szlovákiai történelemtankönyvek feladatait. A kutatás célja annak feltárása, hogy a kiválasztott tankönyvekben megjelenő kérdések és feladatok mely kulcskompetencia-területek fejlesztését szolgálják. Az elméleti keret a kompetencia fogalmának értelmezésére és az oktatásirányítás dokumentumaiban meghatározott kulcskompetenciák összehasonlítására épül. A vizsgálat eredménye szerint a szlovákiai magyar nyelvű történelemtankönyv dualizmus korszakát tárgyaló részében található 56 item közül a legtöbb item (20, az összes feladat 35,7%-a) a szociális és állampolgári kompetenciákat fejleszti, míg Magyarország esetében a 178 item közül a legtöbb item (59, az összes feladat 33,1%-a) a matematikai és gondolkodási kompetenciák fejlesztésére irányul. | This study examines tasks related to the Era of Dualism as presented in Hungarian and Slovakian history textbooks from the perspective of competency-based history education. The research aims to identify which key competence areas are targeted by the questions and tasks included in the selected textbooks. The theoretical framework is grounded in the interpretation of the concept of competence and the comparison of key competence areas as defined in educational policy documents. According to the findings, in the Slovakian Hungarian-language history textbook, 20 out of 56 analysed items (35,7% of all takst) primarily develop social and civic competences. In contrast, in the Hungarian textbook, 59 out of 178 items (33.1% of all takst) focus on the development of mathematical and thinking competences.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: kompetenciaalapú oktatás, történelemtankönyv, kulcskompetenciák, dualizmus korszaka, összehasonlító elemzés, competency-based education, history textbook, key competences, Era of Dualism, comparative analysis
Subjects: D History General and Old World / történelem > D0 History (General) / történelem általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 18 Sep 2025 12:52
Last Modified: 18 Sep 2025 13:00
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/224549

Actions (login required)

Edit Item Edit Item