REAL

Az ókori Mezopotámia öröksége a 21. században – Interjú Niederreiter Zoltán asszíriológussal = The Legacy of Ancient Mesopotamia in the 21st Century – An Interview with Assyriologist Zoltán Niederreiter

Kerekesné Horváth, Ilona (2025) Az ókori Mezopotámia öröksége a 21. században – Interjú Niederreiter Zoltán asszíriológussal = The Legacy of Ancient Mesopotamia in the 21st Century – An Interview with Assyriologist Zoltán Niederreiter. TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT, 16 (1-2). No.16-01-07. ISSN 2061-6260

[img]
Preview
Text
20528-Cikk szövege-81756-1-10-20250909.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (807kB) | Preview

Abstract

A térben és időben tőlünk távoli Mezopotámia mai kultúránk bölcsője, mely az írás megalkotásával, a csillagászati, matematikai, építőmérnöki, vízmérnöki, orvosi tudással, a jogrend, az iskolarendszer kiépítésével a világ számára maradandót alkotott. Ennek elemei élnek tovább napjainkban csakúgy, mint az a struktúra, amely történelmi szempontból a leginkább figyelemreméltó, és amely a mezopotámiai államalakulatok fejlődésében, végül a birodalom kialakulásában lelhető fel. Az európai emberek érdeklődése hagyományosan sokkal inkább az ókori Egyiptom, a görög és latin kultúra felé fordul. A magyar közoktatás is követi ezt a trendet, Mezopotámia egyre inkább kimaradni látszik az általános és középiskolai tananyagból, az oktatás egyre inkább mellőzi, vagy nagyon kevéssé foglalkozik a tekintélyes történelmi hagyatékkal. Nyilvánvalóan a középiskolai oktatásba nem lehet mindent beszorítani, de a többi tantárggyal egységben szélesebb kép rajzolódhat ki. | Mesopotamia, distant from us in both space and time, is the cradle of modern culture. Through the invention of writing, the development of astronomical, mathematical, civil and hydraulic engineering, medical knowledge, the establishment of legal systems and formal education, it created lasting contributions for the world. Elements of this legacy persist today, just as the structure that from a historical perspective, is particularly remarkable: the one reflected in the development of Mesopotamian statehood and ultimately in the formation of empires. European interest has traditionally been more focused on ancient Egypt, as well as Greek and Roman cultures. Hungarian public education follows this trend, with Mesopotamia increasingly left out from primary and secondary curricula. Education today tends to ignore or address only minimally this significant historical heritage. Obviously, not everything can be included in secondary education, but a more comprehensive picture could emerge through integration with related subjects.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Mezopotámia, asszíriológia, pecséthenger, istenvilág, ékírás, kerettanterv, gyerekközpontú oktatás, élményszerű megismerés, társtudományok, Mesopotamia, Assyriology, cylinder seal, pantheon, cuneinform, national curriculum, child-centered education, experiential learning, related disciplines
Subjects: D History General and Old World / történelem > D2 Ancient History / ókor története > D24 History of ancient Medo-Persia / ókori Közel-Kelet
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
Depositing User: Zsolt Korpics
Date Deposited: 24 Sep 2025 10:28
Last Modified: 24 Sep 2025 10:28
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/225107

Actions (login required)

Edit Item Edit Item