Málovics, György and Vas, Zsófia (2025) Egyetemi közösségi szerepvállalás (EKSZ) és közelség – egy hazai empirikus kutatás tapasztalatai = University community engagement and proximity – results of an empirical research from Hungary. TÉR ÉS TÁRSADALOM, 39 (3). pp. 81-103. ISSN 0237-7683
|
Text
4_3645.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (819kB) | Preview |
Abstract
Az egyetemi közösségi szerepvállalás (EKSZ) koncepciójának gyakorlati megvalósítása annak egyik lehetséges eszköze, hogy az egyetemek is hozzájáruljanak napjaink társadalmi és környezeti értelemben egyaránt fenntarthatatlan folyamatainak megváltoztatásához. Az EKSZ egyik fő vélt előnye az egyetemek és partnereik közötti hatásos tudásmegosztás és közös cselekvés a környezeti és társadalmi problémák megoldásához való hozzájárulás érdekében. Ennek ellenére az EKSZ gyakorlata, valamint a különböző társadalmi, gazdasági szereplők együttműködése és tudásmegosztása szempontjából kulcsfontosságúnak tekintett földrajzi és kapcsolati közelség viszonyáról eddig nem készült tudományos kutatás. E helyzetből kiindulva kutatásunk kérdései a következők: Milyen hatással van a közelség (hiánya) az EKSZ-i folyamatokra? Hogyan hat az EKSZ a résztvevők közti közelségre? E kutatási kérdésekre a vonatkozó szakirodalmi áttekintés mellett egy hazai empirikus, kvalitatív vizsgálattal kerestük a választ. Eredményeink alapján arra a következtetésre jutottunk, hogy az egyetemi közösségi szerepvállalásban a földrajzi és a kapcsolati közelség formái egymással szoros kapcsolatban állnak. Emellett több olyan intézményi jellegű folyamatot azonosíthattunk, amelyek az egyetemek és a potenciális EKSZ-partnerek közti távolság növelésének irányába hatnak, s ez újabb magyarázattal szolgál az EKSZ alacsony (hazai) elterjedtségére. | The concept of university community engagement (UCE) is about universities engaging with non-university actors in a way that is mutually beneWcial, albeit in diXerent ways, and that enriches the core activities of universities. UCE is closely related to the concept of the third mission, but also substantially diXerent. On the one hand, both concepts (sets of activities) emphasisethecooperation of university actors with actors outsidethe university. However, while the dominant understanding of thethird mission is clearly focused on business-likerelationships, UCE focuses explicitly on socially disadvantaged, excluded, resource-poor groups, with an emphasis on promoting social justice and environmental sustainability issues. So far, however, there is relatively little research on the actual role of UCE in the sustainability transition in theliterature(or on its social impact in general), and thereis a virtual absence of studies on the territorial aspects of UCE and university social responsibility (USR) in the broader sense. Hungarian research on the aboveconcepts (sets of activities) mainly deals with the concept of USR with a focus on the content of university strategic documents and on university communication through university homepages and online press. Furthermore, although both local and global scalelinkages areincluded in thetheoretical framework of UCE, the actual mechanisms of their operation in the context of geographical and relational proximity have not been explored, despitethe key rolethat both types of proximity play in knowledgesharing, fostering innovation and building collaborations between universities and their partners. In our study, we draw on this research gap to explore the relationship between UCE and proximity. The research questions we aim to tackle are: What is the impact of (lack of) proximity on UCE processes? How does UCE aXect proximity between participants? In order to empirically examine our research questions, we usetheresults of our qualitative research based on semi-structured in-depth individual interviews. We conclude that there is a close relationship between geographical and other forms of proximity in the context of UCE, and that several institutional processes can be identiWed that work towards increasing the distance between universities and potential UCE partners. All this provides another explanation for the low (Hungarian) uptake of UCE.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | egyetemi közösségi szerepvállalás, földrajzi közelség, kapcsolati közelség, tudásátadás, university community engagement (UCE); geographical proximity; relational proximity; knowledgesharing |
| Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy > HD2 Land use / földhasználat > HD21 Regional economics / regionális gazdaság L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
| Depositing User: | György Váradi |
| Date Deposited: | 08 Oct 2025 08:19 |
| Last Modified: | 08 Oct 2025 08:19 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/226160 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




