REAL

Az újszerű oktatói szerepek és a coach-szemlélet alkalmazási lehetőségei a vállalkozói kompetenciák fejlesztésében = The potential of innovative teaching roles and the coaching approach in the development of entrepreneurial competences

Vizdák, Károly (2025) Az újszerű oktatói szerepek és a coach-szemlélet alkalmazási lehetőségei a vállalkozói kompetenciák fejlesztésében = The potential of innovative teaching roles and the coaching approach in the development of entrepreneurial competences. VEZETÉSTUDOMÁNY, 56 (10). pp. 60-77. ISSN 0133-0179

[img]
Preview
Text
BCEVT_2025-1060-775Vizdak1.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (888kB) | Preview

Abstract

A XXI. században végbemenő változásokkal párhuzamosan a modern társadalmak szereplőinek is egyre korszerűbb készségekre van szükségük ahhoz, hogy sikeres és teljes életet élhessenek. Ezek közül kiemelkednek a vállalkozói kompetenciák, amelyek oktatása külföldön és itthon is mindössze néhány évtizedes múltra tekint vissza. E kompetenciák erősítése a vállalkozásfejlesztés mesterképzéseinek keretein belül speciális oktatói szerepeket és szemléletet igényel. A szerző kutatását 13 magyarországi felsőoktatási intézmény vállalkozásfejlesztés mesterszakai oktatóinak és hallgatóinak bevonásával végezte el, s arra keresi a választ, hogy melyek a vállalkozói kompetenciákat fejlesztő legfontosabb oktatói szerepek, hogyan képezik magukat tovább a szakon oktatók, hogy tudásukat még hatékonyabban átadhassák és hogyan járulhat hozzá a coach-szemlélet a vállalkozói kompetenciák erősítéséhez. A szakirodalmi áttekintést követően a primer kutatás keretein belül a szerző saját kutatásának eredményeit ismerteti. | As the 21st-century world changes, so do the skills the modern society needs to live successful and fulfilling lives. Entrepreneurship is one of these skills that has only been taught for a few decades, both in Hungary and abroad. Developing these competences within the framework of entrepreneurship development master programmes requires specific teaching roles and approaches. The author’s research was conducted with the involvement of lecturers and students of 13 Hungarian higher education institutions’ entrepreneurship development master’s programmes and seeks to find answers to the questions of what are the most important teaching roles in developing entrepreneurial competences, how lecturers in these programmes train themselves to be able to transfer their knowledge more effectively, and how the coaching approach can contribute to the development of entrepreneurial competences.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: felsőoktatás, oktatói szerepek, coach-szemlélet, vállalkozói kompetenciák, higher education, teaching roles, coach approach, entrepreneurial competences
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 15 Oct 2025 14:24
Last Modified: 15 Oct 2025 14:24
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/226538

Actions (login required)

Edit Item Edit Item