Szegedi, Attila (2020) Terhelés alatti áttételváltás energetikai viszonyainak vizsgálata haszongépjárműveknél. MŰSZAKI SZEMLE (EMT) (75). pp. 8-19. ISSN 1454-0746
|
Text
msz_2020_75_008-019.pdf Download (621kB) | Preview |
Abstract
A mai korszerű traktorok sebességváltói már a kisebb teljesítménykategóriákban is rendelkeznek terhelés alatt kapcsolható fokozatokkal a terhelés alatti sebességváltás biztosítására. Traktoroknál a sebességváltási folyamatban a nagy vonóerő és a kis vontatási sebesség miatt a sebességváltás ideje alatt nagy a traktor mozgási energia vesztesége, ezért a sebességváltást igen rövid idő alatt kellene végrehajtani, ami nem mindig valósítható meg. Ennek érdekében alkalmazzák a terhelés alatti fokozatkapcsolási módokat, aminek fő kritériuma, hogy a lehető legrövidebb idő alatt valósuljon meg a fokozatváltás. Kísérleti munkánkban vontatási vizsgálatokat végeztünk, amely a sebességváltás folyamatának energetikai elemzését teszi lehetővé. A rövid, mintegy 0,3-0,5s alatt végbemenő fokozatváltás komoly kihívást jelentett a mérési módszerre, és az alkalmazott mérőeszközökre vonatkozóan. Megvizsgáltuk az egyes sebességfokozatok közötti kapcsolások alatt a vonóerő, a szlip értékeit abból a célból, hogy feltárható legyen a sebességváltás folyamatában a változásuk és az okokozati kapcsolatok. A kiértékelésnél a matematikai statisztikai módszereket, használva fogalmaztunk meg következtetéseket a nagy vonóerő kifejtés közbeni sebességváltásra és a traktorok mozgásállapotára.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | teljesítményátitel, powershift nyomatékváltók, terhelés alatti sebességváltás |
| Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > T2 Technology (General) / műszaki tudományok általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | Zsolt Baráth |
| Date Deposited: | 27 Oct 2025 15:00 |
| Last Modified: | 27 Oct 2025 15:00 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/227511 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




