REAL

A közművelődési intézményrendszer hatása a fiatalok komolyzenei attitűdjének alakulására

Fábián, Fanni (2025) A közművelődési intézményrendszer hatása a fiatalok komolyzenei attitűdjének alakulására. KULTURÁLIS SZEMLE, 12 (1). pp. 83-97. ISSN 2416-2329

[img]
Preview
Text
Kulturalis-Szemle-2025-1-fabian-fanni-kozmuvelodesi-intezmenyrendszer-hatasa-fiatalok-komolyzenei-attitudjenek-alakulasara.pdf - Published Version

Download (5MB) | Preview

Abstract

A kulturális globalizáció, a megváltozott szabadidő-eltöltési szokások a kultúraközvetítés színtereire is hatást gyakorolt az elmúlt évtizedekben, és hatást gyakorol napjainkban is. A komolyzenei kultúra ismerete, szeretete a fiatalok életében napjainkra erőteljesen szubkultúrává vált, holott képességfejlesztő hatásai, valamint egyedi művészeti értékei miatt el nem évülő értékes műfajról beszélünk. A komolyzenei attitűdformálásban meghatározó szerepet játszik a családi minta, a kortársak érdeklődése, az iskolázottság mértéke, a média által közvetített termékek hatásai, illetve kiemelt jelentőségű a köznevelés intézményeiben, és azon kívül zajló zenei nevelés, valamint a kulturális szféra színterei. A fiatal felnőtté válással a korosztály tagjai jellemzően saját motivációból juthatnak hozzá a komolyzenéhez, melynek egyik legfőbb színtere a közművelődési intézményrendszer. Emiatt nélkülözhetetlen annak vizsgálata, hogy milyen eszközökkel és intenzitással próbálják a kulturális szféra szereplői, a művelődő közösségek bevonzani az érintett korosztályt. A kutatás során nagy hangsúly került a főváros és a vidéki települések klasszikus zenei programjainak elérhetőségére, az azzal kapcsolatos tájékozottságra, valamint az intézményi oldal mellett fókuszálva a szimfonikus zenekarok ifjúsági programjaira is. A formális és nonformális tanulási környezetben megjelenő zenei nevelés színtereinek esetében fontos, hogy képesek legyenek nyitni a fiatalok preferenciái, érdeklődési körei felé. Ezáltal egyfajta bizalom tudjon kiépülni a komolyzene és annak szereplői iránt, amellyel értő és a műfajt értékelő közönséget tudnak nevelni. | Cultural globalization and changed leisure habits have also had an impact on the areas of cultural transmission in recent decades and continue to have an impact today. The knowledge and love of classical musical culture has become a strong subculture in the lives of young people, although due to its skill-developing effects and unique artistic values, we are talking about a valuable genre that does not expire. The family pattern, the interest of peers, the degree of education, the effects of products mediated by the media play a decisive role in shaping attitudes in classical music, and music education in and outside public educational institutions and the cultural sphere are of particular importance. As young adults become adults, members of this age group typically have access to classical music from their own motivation. One of the main venues of classical music is the system of the cultural community institutions and community centers. For this reason, it is essential to examine with what means and intensity institutions and cultural communities try to attract the age group concerned. The research focused on the accessibility and awareness of classical music programmes in the capital and in rural areas, as well as on the youth programmes of symphony orchestras, in addition to the institutional side. In the case of music education venues in formal and non-formal learning environments, it is important that they are able to be open to young people's preferences and interests. In this way, they can build a sense of trust in classical music and its performers, which will help them to develop an audience that understands and appreciates the classical music.

Item Type: Article
Subjects: C Auxiliary Sciences of History / történeti segédtudományok > CB History of civilization / művelődéstörténet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 28 Oct 2025 10:28
Last Modified: 28 Oct 2025 10:28
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/227547

Actions (login required)

Edit Item Edit Item