REAL

A közösségi közlekedési hálózat központiságának hatása Budapest városszerkezetére

Munkácsy, András and Qasseer, Ola (2025) A közösségi közlekedési hálózat központiságának hatása Budapest városszerkezetére. KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE, 75 (5). pp. 9-18. ISSN 0023-4362

[img]
Preview
Text
2.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB) | Preview

Abstract

A közlekedési hálózatok kulcsfontosságú szerepet játszanak a városi területek alakulásában, befolyásolva azok jelentőségét és a település szerkezetét. E tanulmányban a közösségi közlekedési hálózat vizsgálatával a központiságot értékeltük Budapesten. A hálózati központisági mutatókat a közelség-, a közöttiség-, az egyenesség- és a fokszám-központiság alkalmazásával elemeztük. A mutatókat összekapcsolva azonosítottuk a magas központiságú területeket, a lehetséges jövőbeli központokat, továbbá a tágabb szerkezeti perspektíva érdekében kiszámítottuk az egyes kerületek átlagos központisági szintjeit is. A kutatás módszertani szempontból új megközelítést kínál bármely város számára, Budapest esetében pedig gyakorlati – várostervezési, mobilitásfejlesztési – szempontból is hasznosítható eredményeket mutat be.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: központiság, elérhetőség, városi térszerkezet, Budapest, közösségi közlekedési hálózat
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 10 Nov 2025 07:55
Last Modified: 10 Nov 2025 07:55
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/228693

Actions (login required)

Edit Item Edit Item