REAL

Petőfi Sándor néhány verséről diákszemmel : Mozaikok a tanulói műelemzések kutatásából= Some of Sándor Petőfi's poems from a student's point of view Mosaics from the research of students' analyses of art

H. Tóth, István (2023) Petőfi Sándor néhány verséről diákszemmel : Mozaikok a tanulói műelemzések kutatásából= Some of Sándor Petőfi's poems from a student's point of view Mosaics from the research of students' analyses of art. ACTA ACADEMIAE BEREGSASIENSIS, PHILOLOGICA, 2 (2). pp. 166-187. ISSN 27866718

[img]
Preview
Text
Article.pdf - Published Version

Download (751kB) | Preview

Abstract

Tantervek mennek, tantervek jönnek, nyomukban elavult, majd megújult, illetőleg új tankönyvek sorakoznak időről időre, reformokra vagy korszerű szemléletre hivatkozva. Eközben újra és újra ki-kilendül, nekiiramodik a műközpontú vagy befogadás-központú irodalomtanítás csendes, avagy erősebb amplitúdójú vitája. Ehhez a diskurzushoz járul hozzá ez a tanulmány, miközben rávilágít a vita központjában lévő, akár ellentétesnek is nevezhető fogalompár közbülső metszetére, amikor a szépirodalmi olvasmány megértésének fokozatai és a poétikai szövegművekkel mint lírai alannyal történő tanulói szembesülés válik rendezőelvvé az irodalomóra világában. Ehhez a szakmai-pedagógiai tűnődéshez kapcsolódik a dél-magyarországi Kelebia húsz 7.-es diákja műelemző dolgozata tényeinek, adatainak és összefüggéseinek a bemutatása az irodalom mint tantárgy tanítását és tanulását segítendő. | Curricula come, curricula go, and they bring in their wake outdated, then updated, or even new textbooks from time to time, in the name of reforms or a modern perspective. Meanwhile, the quiet, or more intense debate swings back and forth, again and again between the work-centered or reception-centered literature teaching approaches. This paper contributes to this discourse while shedding light on the intersection of what can be called a pair of opposing concepts at the center of the debate, when the degrees of understanding a work of literature and the student's confrontation with poetical works as lyrical subjects become the organizing principle in the world of a literature class. This professional-pedagogical reflection is supported by a presentation of facts, data, and correlations of the analytical work of twenty 7th grade students from Kelebia in southern Hungary, in order to assist the teaching and learning of literature as a subject.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: content-centered versus reception-centered literature teaching, poetic text, historical and aesthetic views of literature, author/creator attitude, use of literary and art theoretical concepts, technical terminology, technical vocabulary, paragraph, complete sentence, sentence unit, structure and style analysis, műközpontú vagy befogadás-központú irodalomtanítás, poétikai szövegmű, irodalomtörténeti és irodalomesztétikai szemlélet, szerzői/alkotói attitűd, irodalom- és művészetelméleti fogalmak használata, szakszóalakzat, szakszómező, bekezdés, mondategész, mondategység, szerkezet- és stílusvizsgálat
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában
Depositing User: Krisztián Váradi
Date Deposited: 17 Nov 2025 05:47
Last Modified: 17 Nov 2025 07:22
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/229145

Actions (login required)

Edit Item Edit Item