REAL

A fogyasztói tudatosság vizsgálata a textiltermékek piacán = Examination of consumer awareness on the market of textile products

Nagy, Csenge and Tessényi, Judit (2024) A fogyasztói tudatosság vizsgálata a textiltermékek piacán = Examination of consumer awareness on the market of textile products. GRADUS, 11 (2). ISSN 2064-8014

[img]
Preview
Text
2024_2_ECO_008_Nagy.pdf - Published Version

Download (425kB) | Preview

Abstract

Ez a szakcikk egy kérdőíves kutatást mutat be, amelyben 115 válaszadó vett részt. A kutatás célja a tudatos fogyasztói magatartás feltérképezése a textilruházati iparágban, különös tekintettel a használt ruházati cikkekkel kapcsolatos vásárlási szokásokra. A vizsgálat kiemeli azokat a változásokat, melyeket a közösségi média által terjesztett pozitív tartalmak hoztak a használt ruházat iránti népszerűség növekedésében. A jelenlegi tendenciák azt mutatják, hogy egyre többen vásárolnak használt ruhákat. A cikk hangsúlyozza a fenntarthatóság és etikus gyártás fontosságát mind a fogyasztók, mind a vállalatok szemszögéből. Emellett rámutat a fast fashion és super-fast fashion negatív hatásaira, kiemelve a környezeti károsodást és a termékek gyors elhasználódását. A tudatos fogyasztásra ösztönzés mellett a cikk kitér arra, hogy a fogyasztóknak a környezeti szempontokat is figyelembe kell venniük a vásárlási döntéseik során. A társadalmi elvárások és a tudatos fogyasztói magatartás iránti növekvő igények mind a vállalatok, mind az egyének környezeti felelősségére hatnak. This article presents a questionnaire survey involving 115 respondents. The aim of the research is to map the conscious consumer behavior in the textile clothing industry, with particular regard to the shopping habits related to used clothing. The study highlights the changes brought about by the positive content spread by social media in the growing popularity of used clothing. Current trends show that more and more people are buying used clothes. The article emphasizes the importance of sustainability and ethical production from the perspective of both consumers and companies. In addition, he points out the negative effects of fast fashion and super-fast fashion, highlighting environmental damage and the rapid wear and tear of products. In addition to encouraging conscious consumption, the article points out that consumers must also take environmental aspects into account during their purchasing decisions. Social expectations and growing demands for conscious consumer behavior affect the environmental responsibility of both companies and individuals.

Item Type: Article
Additional Information: Special Issue: Gazdaságtudomány az interdiszciplináris térben = Economics science in the interdisciplinary space
Uncontrolled Keywords: tudatos vásárlás, secondhand, examination shopping
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány
H Social Sciences / társadalomtudományok > HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy > HD1 Industries / ipar
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TS Manufactures / különféle iparágak, ipari termékek > TS40 Textile industry / textilipar
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 18 Nov 2025 13:21
Last Modified: 18 Nov 2025 13:21
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/229305

Actions (login required)

Edit Item Edit Item