REAL

A csapaton belüli motiváció hajtóereje a tanulásban és a munkavégzésben = The driving force of team motivation in learning and working

Mészáros, Ádám and Csiszárik-Kocsir, Ágnes (2025) A csapaton belüli motiváció hajtóereje a tanulásban és a munkavégzésben = The driving force of team motivation in learning and working. GRADUS, 12 (1). ISSN 2064-8014

[img]
Preview
Text
2025_1_ECO_002_Meszaros.pdf - Published Version

Download (326kB) | Preview

Abstract

A motiváció egy olyan összetett, multidiszciplináris megközelítésben értelmezendő fogalom, amely olyan belső és külső hajtóerőket foglal magában, melyek ösztönzik az egyént a jobb vagy kitartóbb teljesítményre. A motiváció fogalmát másként értelmezik az egyes tudományterületek: a pszichológia a motivációt a viselkedés energiájaként, míg a neurobiológia dopamin-szintek változásaként definiálja. A motiváció forrása lehet belső vagy külső, a lényeg azonban mindig ugyanaz: az egyéni siker és boldogulás. A motiváció nemcsak a munka világában fontos, hanem kiemelt szereppel bír az oktatási folyamat során is. Ha az egyén már az oktatás során motivált, és jó mintákat lát az oktatóitól és a társaitól, akkor nagyobb eséllyel sajátítja el azon kompetenciákat és készségeket, melyek a munka világában fontosak, különös tekintettel a modernkori elvárásokra. Tanulmányunk célja, hogy bemutassa az egyéni motiváció összefüggéseit egy Magyarországon elvégzett kérdőíves kutatás eredményeinek tükrében. Célunk, hogy bemutassuk, hogy mely tényezők és hogyan befolyásolják az egyének, főként a fiatal felnőttek motivációját, rávilágítva a belső összefüggésekre és a fejlesztési irányokra egyaránt. Motivation is a complex, multidisciplinary concept that encompasses internal and external drivers that motivate individuals to perform better or persevere. The concept of motivation is interpreted differently in different disciplines: psychology defines motivation as the energy of behaviour, while neurobiology defines motivation as changes in dopamine levels. The source of motivation can be internal or external, but the essence is always the same: individual success and happiness. Motivation is not only important in the world of work, but also plays a key role in the educational process. If individuals are motivated during their education and see good examples from their teachers and peers, they are more likely to acquire the competences and skills that are important in the world of work, especially in the context of modern-day expectations. The aim of our study is to illustrate the correlates of individual motivation in the light of the results of a questionnaire survey conducted in Hungary. Our aim is to show which factors and how they influence the motivation of individuals, especially young adults, highlighting both intrinsic correlations and directions for development.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: motiváció, projektszemlélet, oktatás, agile, motivation, project perspective, education, agile
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 20 Nov 2025 07:33
Last Modified: 20 Nov 2025 07:33
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/229443

Actions (login required)

Edit Item Edit Item