Bernhardt, Renáta (2024) Kvalitatív vizsgálat a tanítójelöltek csoportmunkáról alkotott szemléletéről. PAIDEIA, 14 (2). pp. 59-72. ISSN 26311666
|
Text
59_72_Bernhardt.pdf - Published Version Download (9MB) | Preview |
Abstract
A csoportmunka mint pedagógiai munkaforma a tanulók szociális kompetenciáinak fejlesztésében kiemelt szerepet tölt be, különösen akkor, ha a tanulási folyamat együttműködésen és közös alkotáson alapul. A pedagógusjelöltek szemléletének vizsgálata fontos támpontot nyújt ahhoz, hogy megértsük, miként értelmezik a csoportos tanulás lehetőségeit és kihívásait a tanárképzés különböző szakaszaiban. Jelen tanulmány célja a tanító szakos hallgatók csoportmunkáról alkotott nézeteinek feltárása kvalitatív módszertan, elsősorban metaforaanalízis alkalmazásával. A kutatásban 63 hallgató vett részt, akik spontán metaforák segítségével fejezték ki asszociációikat a csoportmunkáról. Az elemzés négy fő konceptuális tartományt azonosított: együttműködés, egység, alkotás és résztvevők. Az eredmények szerint a hallgatók összetetten, évfolyamonként eltérő hangsúlyokkal közelítik meg a csoportmunka fogalmát – a barátság, hatékonyság, nehézségek, illetve élmény szempontjai mentén. A vizsgálat rávilágít arra, hogy a metaforák révén a tanítójelöltek tudattalan gondolkodásmintái és szakmai fejlődése is jól nyomon követhető.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
| Depositing User: | Tibor Gál |
| Date Deposited: | 24 Nov 2025 08:32 |
| Last Modified: | 24 Nov 2025 08:32 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/229758 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




