Vattay, Flóra Veronika (2025) Hibrid design: Technológia–társadalom–nevelés. DUNAKAVICS, 2025 (11). pp. 43-62. ISSN 2064-5007
|
Text
83845-1-10-20251127.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (271kB) | Preview |
Abstract
A 21. század küszöbén a design diszciplínája mély átalakuláson megy keresztül: a művészet, tudomány, design, technológia, pszichológia, ökológia és a társadalomtudomány határain megszületik a hibrid design mint új gondolkodásmód és potenciális tudományterület mely a hálózatkutatás szemléletét és szótárát tűzi ki eszközéül. A hibrid design képes különböző rendszereket értelmezni, gondolkodni bennük s majd ötvözni azokat. A hibrid designer már nem csupán tárgyakat, hanem kapcsolatokat is tervez, olyan hálózatokat, ahol az ember, a művészet, a gép és a természet kölcsönösen tanulnak egymástól [I. II]. E harmadik cikkben a technológia-társadalom kollaborációját vizsgálom. Az írás az APFM-Systems és a MedHubAI legújabb pilot projektjét analizálja és annak társadalom nevelő potenciáljait. A magyarországi együttműködése példája: egy olyan technológiai–etikai ökoszisztéma, ahol az épületüzemeltetési algoritmusok és az egészségügyi empátia mesterséges intelligenciája közös tanuló rendszert alkot [III, IV]. A közös kutatás és projekt célja, hogy a technológiát ne csupán hatékonyságra, hanem társadalminevelésre és morális fejlődésre használja a karbantartás, az egészségügyi kommunikáció. Az adatáramlás mint affektív és oktató terek újraértelmezésével [V, VI]. Bemutatom hogy egy hibrid designer ebben a kontextusban hogyan szemlélődik, már nem formatervező, hanem etikai kurátor: olyan interdiszciplináris alkotó, aki képes hidat építeni az emberi érzékenység és a technológiai tanulás között. A MedHubAI–APFM-Systems közös fejlesztése bemutatja, hogyan válhat a technológia az empátia, a gondoskodás és a közösségi tanulás médiumává, és miként analizál a hibrid design a 21. század új potenciális tudományága [VII, VIII].
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | Design diszciplínája, hibrid design, társadalmi nevelés, morális fejlődés |
| Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 01 Dec 2025 07:50 |
| Last Modified: | 01 Dec 2025 07:50 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/230150 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




