Gazda, Dorottya (2025) A drámapedagógia mint módszer lehetőségei a lelki egészség megőrzésében = The Potential of Drama Pedagogy as a Method in Preserving Mental Health. KAPOCS, 8 (3-4). pp. 149-158. ISSN 1588-7227
|
Text
KAPOCS.2025.3-4.11.pdf - Published Version Download (122kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány célja a drámapedagógiai módszerek személyiségfejlesztő hatásának vizsgálata középiskolástanulók körében, különös tekintettel az önismeret, a kommunikáció, a társas kapcsolatok és a család szerepére, mint a lelki egészséget meghatározó tényezőkre. A tanulmányban bemutatott vizsgálat választ keresarra a mind sürgetőbb kérdésre: milyen pedagógiai eszközökkel segíthetjük a fiatalokat abban, hogy mentálisan ellenállóbbak, érzelmileg tudatosabbak és szociálisan alkalmazkodóbbak legyenek egy folyamatosan változó világban. A kvantitatív módszerrel készült, kérdőíves felmérésen alapuló kutatás eredményeiazt mutatják, hogy a dramatikus nevelésben részesülő tanulók körében magasabb az érzelmi tudatosság,az önreflexiós képesség és a társas kompetencia szintje. Jellemzőbb rájuk a nyitottabb közösségi kapcsolódás, az aktív részvétel, valamint a hatékonyabb kommunikáció. A családi háttér szintén meghatározó tényezőként jelenik meg: a stabil, támogató közegből érkező tanulók kiegyensúlyozottabb önértékeléssel ésjobb kapcsolati működéssel rendelkeznek. Jelen tanulmány azt a tény kívánja megerősíteni, hogy drámapedagógia hatékony eszköznek bizonyul a tanulók érzelmi és társas fejlődésének támogatásában, különösen a serdülőkor kihívásokkal teli időszakában; a drámapedagógia módszere hozzájárul a lelki egészségvédelméhez, az identitáskeresés támogatásához és a közösségi beágyazottság erősítéséhez. | The aim of this study is to examine the personality-developing effects of drama pedagogy among secondary-school students, with particular emphasis on self-awareness, communication, social relationships, and the role of the family as key determinants of mental health. The research presented in the paper seeks to address an increasingly pressing question: through which pedagogical tools can young people be supported in becoming more mentally resilient, emotionally aware, and socially adaptive in a constantly changing world. Based on a quantitative questionnaire survey, the findings indicate that students participating in drama-based education exhibit higher levels of emotional awareness, self-reflective capacity, and social competence. They are also characterized by more open social engagement, more active participation, and more effective communication. Family background likewise appears as a determining factor: students coming from stable and supportive environments tend to show more balanced self-esteem and healthier relational functioning. The study reinforces the view that drama pedagogy serves as an effective tool for fostering students’ emotional and social development, particularly during the challenging period of adolescence. Moreover, it contributes to the protection of mental health, supports identity formation, and increases the sense of belonging within the community.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | lelki egészség, drámapedagógia, családi háttér, serdülőkor, társas kapcsolatok, mental health, drama-based pedagogy, family background, teens, social relationships |
| Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 08 Dec 2025 14:24 |
| Last Modified: | 08 Dec 2025 14:24 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/230454 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




