Eberlein, Éva (2025) Digitális kockázatok a serdülőkori identitásfejlődésben = Digital Risks in Adolescent Identity Development. KAPOCS, 8 (3-4). pp. 159-172. ISSN 1588-7227
|
Text
KAPOCS.2025.3-4.12.pdf - Published Version Download (179kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány a digitális tér serdülőkori identitásfejlődésre gyakorolt hatásait vizsgálja, különös tekintettela közösségi média és az online környezet pszichoszociális, kognitív és szexuális aspektusaira. A tanulmány szakirodalmi szintézisen alapul, mely számos 2010–2025 között megjelent metaanalitikus, longitudinális és nemzetközi összehasonlító kutatást foglal magában. A szakirodalmi áttekintés feltárja, hogya serdülők identitáskeresése mára szorosan összefonódik a digitális térrel: az önreprezentáció, a társasösszehasonlítás, az influenszerek mintái és az online visszajelzések kulcsfontosságú szerepet játszanak azénkép és az önértékelés formálásában. A tanulmány bemutatja a digitális média pozitív vonatkozásait is– például az önkifejezés lehetőségét, a közösséghez tartozás élményét és a tanulási motivációt –, ugyanakkor kiemeli a kockázati tényezőket is, mint a túlhasználat, a függőség, az impulzivitás, a szorongás és azonline összehasonlításból eredő torz önkép. A tanulmányban külön figyelmet kap a szexuálisan explicittartalmak és a szexting hatása, hiszen az ilyen jellegű tartalmakkal való korai találkozás befolyásolhatjaa serdülők szexuális normáit és identitását. A kutatások szerint a tudatos digitális jelenlét, a családi és iskolai mediáció, valamint az offline közösségi élmények védőfaktorként működnek, elősegítve a kiegyensúlyozott identitásfejlődést. A szakirodalmi szintézis alapján megállapítható, hogy a digitális tér nem csupánfenyegetés, hanem a fejlődés és önreflexió lehetősége is, de csak abban az esetben, ha a fiatalok megfelelőtámogatással, kritikai gondolkodással és médiatudatossággal rendelkeznek. | The study examines the effects of the digital space on adolescent identity development, with particular attention to the psychosocial, cognitive, and sexual aspects of social media and the online environment. The study is based on a synthesis of the scientific literature, encompassing numerous meta-analytic, longitudinal, and international comparative studies published between 2010 and 2025. The literature review reveals that adolescents’ search for identity has now become closely intertwined with the digital sphere: self-representation, social comparison, influencer role models, and online feedback play a crucial role in shaping self-image and self-esteem. The study also presents the positive aspects of digital media—such as opportunities for self-expression, the experience of belonging to a community, and learning motivation— while highlighting risk factors including overuse, addiction, impulsivity, anxiety, and distorted self-image resulting from online comparison. Particular attention is given to the impact of sexually explicit content and sexting, as early exposure to such material can influence adolescents’ sexual norms and identity. According to the research, conscious digital engagement, family and school mediation, and offline community experiences function as protective factors that promote balanced identity development. Based on the synthesis of the literature, it can be concluded that the digital space is not merely a threat but also a potential arena for growth and self-reflection—yet only if young people possess adequate support, critical thinking skills, and media literacy.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | önkép, média, függőség, önkifejezés, identitás, self-image, media, addiction, self-expression, identity |
| Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 08 Dec 2025 14:20 |
| Last Modified: | 08 Dec 2025 14:20 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/230457 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




