REAL

A virtuális valóság szerepe az elsősegélynyújtás oktatásában = The role of virtual reality in first aid education

Horváth, Balázs and Németh, Dániel Zsolt and Bánfai, Bálint (2025) A virtuális valóság szerepe az elsősegélynyújtás oktatásában = The role of virtual reality in first aid education. ORVOSI HETILAP, 166 (49). pp. 1927-1934. ISSN 0030-6002

[img]
Preview
Text
650-article-p1927.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (381kB) | Preview

Abstract

A frontális oktatások helyett cél az élményalapú, egyéni ütemezettségű oktatások meghonosítása az egészségügyi szimulációs képzésekben, így az elsősegélynyújtás oktatásában is. A hagyományos tanfolyamok és a virtuális környezetben megvalósított tanfolyamok összevetésében hazai szinten nem született még egységes és összehangolt tanulmány. Az oktatási rendszernek követnie kell a fiatalabb generációk információszerző és tanulási habitusait. A virtuális valóságnak hatása lehet az elsősegélynyújtási hajlandóságra is. A tanulók biztonságos környezetben találkozhatnak először olyan szituációkkal (vérzéscsillapítás, újraélesztés stb.), amelyek különböző adaptált környezetekben is szimulálhatóvá válnak korlátlan számban. Ezzel nem csupán az elsősegélynyújtás szakmai ellátását, hanem azokat a környezeti és emocionális hatásokat is lehetséges imitálni, amelyek az élethűség vizualizálásában, a készségek kialakulásában és a segítői attitűd formálásában is meghatározóak lesznek. Továbbá a virtuális valóság segítségével könnyebben azonosíthatóvá válnak olyan komponensek is, amelyek elősegíthetik a hatékony oktatást és tanulási folyamatokat. Ilyen tényező a problémamegoldás faktora. Az elsősegélynyújtónak fontos tisztában lennie a biztonságos helyszín felmérésével, a beteg vizsgálatával és a bekövetkezett változásokkal jó döntéseket hozni. Az élményszerű és játékos tanulásnak meghatározó kulcsszerepe van az ismeretek hosszú távon való megmaradásában, amely feltételezhetően egy valódi élethelyzetben jó készségeket hozhat a felszínre. Komoly hozzáadott értékkel bírhat a virtuális valóság az elsősegélynyújtás fontos tényezőinek – mint a biztonságos környezet vagy a betegállapot-változások – megítélésében éppúgy, mint a cselekmények egymás után történő elsajátításában. A szimulációba történő bevonódással az eszköz fókuszált figyelmet képes létrehozni. Oktatói szempontból a tanulók értékelése is könnyebbé és objektívvé válhat, például konkrétabbá teheti a segélynyújtó észlelésének valódi bekövetkezését is. Feltételezhetően költséghatékonyabban és az egyéni tanulás optimalizálásával válhat jó módszerré a virtuális valóság eszköze az elsősegélynyújtásban. Orv Hetil. 2025; 166(49): 1927–1934. | With the replacement of predominantly traditional, frontal teaching methods, the aim is to introduce individually paced and experience-based instruction into healthcare simulation training including the theoretical education of first aid. To date, there has been no comprehensive or coordinated national study comparing conventional courses with those conducted in virtual environments. The educational system must adapt to the information acquisition and learning habits of younger generations. Virtual reality may have a significant impact on the individuals’ willingness to provide first aid. Learners can encounter various scenarios (e.g., bleeding control, resuscitation) for the first time in a safe environment, which can be simulated an unlimited number of times across different adapted settings. This not only enhances professional first aid delivery but also allows for the replication of environmental and emotional influences that are essential for realistic visualization, skill development, and shaping a helping attitude. Moreover, virtual reality enables the identification of key components that contribute to effective education and learning processes such as the element of problem-solving. It is crucial for first aid providers to be able to assess the safety of a scene, examine the patient, and make sound decisions in response to changing conditions. Experiential and gamified learning plays a pivotal role in the long-term retention of knowledge, potentially activating relevant skills in real-life situations. Virtual reality can offer added value in understanding critical aspects of first aid such as evaluating the safety of the environment, recognizing changes in patient condition, and mastering the correct sequence of actions. Through immersion in simulation, virtual reality can foster focused attention. From an instructional perspective, it may also support more objective and precise student assessment by making the recognition of key aid related observations more tangible. It is presumed that the application of virtual reality in first aid education can become a cost-effective method by optimizing individual learning.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: elsősegélynyújtás, vérzéscsillapítás, virtuális valóság, oktatás, first aid, bleeding control, virtual reality, education
Subjects: R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 08 Dec 2025 12:59
Last Modified: 08 Dec 2025 12:59
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/230490

Actions (login required)

Edit Item Edit Item