Szigeti, Tímea (2025) Projektmódszertanok mikroszintű vizsgálata a felsőoktatásban = Micro‑Level Analysis of Project Methodologies in Higher Education. KÖZ-GAZDASÁG, 20 (4). pp. 89-106. ISSN 1788-0696
|
Text
1613-ArticleText-5903-1-10-20251216.pdf - Published Version Download (614kB) | Preview |
Abstract
A projektalapú oktatás kulcsszerepet játszik a 21. századi munkaerőpiacon elvárt készségek fejlesztésében. A mesterséges intelligencia megjelenésével a projektmenedzsment jelentősége tovább növekedett, főleg olyan kompetenciák tekintetében, mint a rendszerszemlélet és a komplex problémák átlátása. Jelen tanulmány egy felsőoktatási kurzus keretében végzett összehasonlító elemzés eredményeit ismerteti, amely a hagyományos (vízesés modell) és az agilis (Scrum) projektmódszertan alkalmazásának sajátosságait vizsgálja. A kontrollált tanórai környezet lehetőséget biztosít a két megközelítés mikroszintű, kvantitatív és kvalitatív értékelésére. Az esethez kapcsolódó adatgyűjtés Lime Survey kérdőívek segítségével valósult meg a Pécsi Tudományegyetem két karán (KTK és TTK), valamint kiegészült a hallgatói visszajelző levelek („Love & Breakup Letter”) szövegbányászati elemzésével. A kombinált módszertan lehetővé tette a hallgatói tapasztalatok és készségfejlődés komplex vizsgálatát. Az előzetes eredmények alapján a Scrum és a hagyományos módszertan hasonló tényezők mentén határozza meg a projektsiker megítélését, de eltérő súlyokkal és hangsúlyokkal. A kvantitatív és szövegbányászati elemzések egyaránt arra utalnak, hogy az agilis keret inkább az élményszerű, együttműködésre építő készségek fejlesztését támogatja, míg a hagyományos keret a szervezési és folyamatkezelési kompetenciákat helyezi előtérbe. A kutatás gazdasági értelmezése szerint azok a projektmódszerek tekinthetők fenntarthatóbbnak és hatékonyabbnak, amelyek egyrészt optimálisan használják az oktatási erőforrásokat, másrészt piacképes, hosszú távon is hasznosítható készségeket fejlesztenek. A vizsgálat eredményei így hozzájárulhatnak olyan gyakorlatias, „AI-álló” oktatási stratégiák kialakításához, amelyek elősegítik a felsőoktatás alkalmazkodását a munkaerőpiac folyamatosan változó igényeihez. | Project-based education plays a pivotal role in developing the skills required in the 21st-century labour market. With the emergence of artificial intelligence, the importance of project management has increased further, particularly in terms of competencies such as systems thinking and the ability to address complex problems. This study presents the results of a comparative analysis conducted within a higher education course, examining the characteristics of applying traditional (waterfall model) and agile (Scrum) project methodologies. The controlled classroom environment provided an opportunity to assess the two approaches at the micro-level, both quantitatively and qualitatively. Data collection was carried out through LimeSurvey questionnaires at two faculties of the University of Pécs (Faculty of Business and Economics and Faculty of Sciences), complemented by text-mining analysis of student feedback letters (“Love & Breakup Letter”). The combined methodology enabled a comprehensive examination of student experiences and skill development. Preliminary findings indicate that while both Scrum and the traditional methodology define project success along similar factors, they assign different weights and emphases: the agile framework appears to foster the development of experiential, collaboration-oriented skills, whereas the traditional framework highlights organisational and process management competencies. From an economic perspective, those project methodologies can be regarded as more sustainable and effective than, on the one hand, optimising the use of educational resources and, on the other, developing market-relevant skills that remain valuable in the long term. The results of this investigation may thus contribute to the design of practice-oriented, “AI-resilient” educational strategies that support higher education in adapting to the continuously changing demands of the labour market.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | projektmódszertan, készségfejlesztés, agilis oktatás, szövegbányászat, összehasonlító elemzés, project methodology, competence development, agile education, text mining, comparative analysis |
| Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 18 Dec 2025 10:04 |
| Last Modified: | 18 Dec 2025 10:04 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/230940 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




