Gyepesi, Áron and Elekes, Zsuzsanna and Domokos, Tibor and Demetrovics, Zsolt (2013) A 2011-es ESPAD kutatás (European School Survey Project on Alcohol and other Drugs) magyarországi adatfelvételének módszertana és a minta leíró jellemzői. PSYCHIATRIA HUNGARICA, 28 (1). pp. 30-38. ISSN 0237-7896
|
Text
Gyepesi_2013_PH_espad.pdf Download (77kB) | Preview |
Abstract
Háttér és célkitűzés: Az 1995 óta négyévenként ismétlődő ESPAD (European School Survey Project on Alcohol and other Drugs) kutatások célja reprezentatív adatok gyűjtése a 16 éves korú népesség alkohol- és drogfogyasztási szokásairól, a lehető legtöbb európai országból. Módszer: A kutatás minden résztvevő országban azonos, standardizált módszertannal történik az eredmények összehasonlíthatóságának érdekében. A diákok a kérdéseket az iskolában csoportos önkitöltős formában válaszolják meg. A kötelező blokkok mellé hazánkban a 2011-es kutatásban a viselkedéses függőségekre vonatkozó kérdéseket is felvettük. A mintakeret részét képezte minden olyan osztály, ahol legalább 10% volt az 1995-ben születettek aránya. Az adatfelvétel hazánkban 2011. március 1–20 között zajlott. A minta az iskolatípusra, évfolyamra és földrajzi régióra nézve is reprezentatív volt. Eredmények: Összesen 370 osztályban történt adatfelvétel, 8570 kérdőív érkezett be, melyekből mindössze 0,96% bizonyult megbízhatatlannak. A nyert adatok érvényesek, megbízhatóak, és a korábbi eredményekkel, illetve más országok adataival összehasonlíthatók. A viselkedéses függőségekkel (online játék, internet, evészavarok és szerencsejáték) kapcsolatban szerzett ismeretek különösen értékesek, mivel ezen a területen még igen kevés reprezentatív adat áll rendelkezésünkre.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Dr. Zsolt Demetrovics |
Date Deposited: | 24 Sep 2015 13:12 |
Last Modified: | 24 Sep 2015 13:12 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/27708 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |