Pólya, Tibor (2015) Az érzelmi intelligencia narratív indikátorai. Psychologia Hungarica Caroliensis, 3 (1). pp. 23-38. ISSN 2064-2504
|
Text
Pólya_2015_PHC.pdf - Accepted Version Download (204kB) | Preview |
Abstract
Az érzelmi intelligencia mérése szempontjából az érzelmi intelligencia képesség alapú meghatározását valló kutatók számára az egyik legjelentősebb kihívás az érzelmi intelligencia fogalma alá sorolt mentális képességek felhasználásával megoldandó feladatok megalkotása. A tanulmányban amellett érvelek, hogy az érzelmi epizódokról beszámoló történetek konstrukciója olyan mentális tevékenység, amelyben számos olyan mentális képesség részt vesz, amely része a képességként meghatározott érzelmi intelligencia fogalmának. Az állítás érvényességét tesztelő vizsgálat 60 résztvevője hívószavas eljárással érzelmi epizódokat idézett fel. A képesség alapú érzelmi intelligencia mérésére a Vonás Metahangulat Skálát használtam. Az eredmények azt mutatják, hogy az érzelmi intelligencia magasabb szintjével rendelkező személyek gazdagabb érzelmi viszonyt fejeznek ki múltbeli élményükkel kapcsolatban és inkább az érzelemkiváltó helyzet leírására fókuszálnak mint azok, akik az érzelmi intelligencia alacsonyabb szintjével rendelkeznek. Az eredményeket a mentális működés narratív szerveződését hirdető elképzelés keretében értelmezem.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | ISSN online: 2064-3101 |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF10 Emotions. Affections / érzelem |
Depositing User: | dr Tibor Pólya |
Date Deposited: | 26 Sep 2015 03:07 |
Last Modified: | 02 Jun 2022 14:52 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/28143 |
Actions (login required)
Edit Item |