Laczák, Lili Eszter and Károlyi, György (2016) Az atomerőműre történő repülőgéprázuhanás építőmérnöki aspektusai. Építés - Építészettudomány, 44 (1-2). pp. 13-24. ISSN 0013-9661
|
Text
096.2016.44.1-2.2.pdf Download (559kB) | Preview |
Abstract
A repülőgép-becsapódáshoz tartozó extrém terhek valószínűsége átlagos építmények esetén elhanyagolható, így az általános tervezési előírások, szabványok ezeket nem tartalmazzák. Kiemelt létesítmények, például atomerőművek esetében azonban a lehetséges következmények súlyossága miatt mindenképpen foglalkoznunk kell ütközések hatásaival, az előírt vizsgálatok a tervezési alapban is megjelennek. Cikkünk nagy merevségű szerkezetbe történő repülőgép-ütközés hatásait tárgyalja építőmérnöki szempontból. Az atomerőmű konténmentjének, a hermetikus teret határoló szerkezetnek a falai 1–1,5 m vastagságú vasbeton anyagú, sűrűn, több rétegben vasalt falak, így a vasbeton anyag viselkedése jelentős mértékben meghatározza az ütközés következményeit. Röviden összefoglaljuk a beton és a betonacél viselkedésének jellemzőit magas hőmérséklettel járó, ütközés jellegű terhek esetén. Ezen felül bemutatjuk az ütközés globális (teljes szerkezetet érintő) és lokális (az ütközési zónában lejátszódó, az állékonyságot nem veszélyeztető) hatásait. Kitérünk a hatások lehetséges modellezésére, a napjainkban leginkább elterjedt számítási, vizsgálati módszerekre.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TH Building construction / mély-és magasépítés |
Depositing User: | László Sallai-Tóth |
Date Deposited: | 17 Jun 2016 07:06 |
Last Modified: | 31 Mar 2017 23:15 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/35785 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |