Kasik, László and Guti, Kornél (2015) A kortársi versengés és problémamegoldás jellemzői serdülők körében. Magyar Pszichológiai Szemle, 70 (1). pp. 179-195. ISSN 0025-0279
|
Text
0016.2015.70.1.11.pdf Download (267kB) | Preview |
Abstract
A vizsgálat célja a kortársakkal kapcsolatos versengés és szociálisprobléma-megoldás kapcsolatának feltárása volt 12, 14, 16 és 18 évesek (N=850) körében. A versengés öt dimenziójának (viszonyulás, idő/győztes, esélyesség, szabálybetartás, funkció) jellemzőit egy általunk kidolgozott kérdőívvel (Versengés kérdőív — K<sc>asik</sc> és F<sc>ÜlÖp</sc>, 2013) vizsgáltuk. A szociálisprobléma-megoldás mérésére egy adaptált kérdőívet (Social Problem Solving Inventory — D’Z<sc>urilla</sc>, N<sc>ezu</sc> és M<sc>aydeu</sc>-O<sc>livares</sc>, 2002) használtunk, amellyel a problémamegoldás pozitív és negatív orientációja, valamint három stílusa (racionalitás, impulzivitás, elkerülés) azonosítható. A tanulók önjellemzése mellett a szülők (anyák, N=850) és a pedagógusok (N=35) is értékelték a diákokat ugyanazokkal a kérdőívekkel. Az önjellemzéshez képest a pedagógusok alul-, az anyák felülértékelték a diákokat, a versengésnél leginkább a szabálybetartás, a problémamegoldásnál a pozitív orientáció esetében. Az összevont mutató (három értékelő átlaga) alapján a 12 és a 14, valamint a 16 és a 18 évesek rendelkeznek hasonló jellemzőkkel a legtöbb dimenzió mentén. Jelentős különbségek e két csoport között azonosíthatók, például a negatív orientáció és a szabálybetartás az idősebbekre, a pozitív orientáció és a versengés idejének fontossága a fiatalabbakra jellemzőbb. A versengés és a problémamegoldás dimenzióinak kapcsolata az életkorral fokozatosan erősödik.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | László Sallai-Tóth |
Date Deposited: | 06 Jul 2016 11:50 |
Last Modified: | 31 Mar 2017 23:16 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/37441 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |