REAL

Művészi reklámok dimenzióinak és hatásosságának vizsgálata

Balázs, Katalin and Barkó, Mária (2016) Művészi reklámok dimenzióinak és hatásosságának vizsgálata. Magyar Pszichológiai Szemle, 71 (2). pp. 285-312. ISSN 0025-0279

[img]
Preview
Text
0016.2016.71.2.3.pdf

Download (960kB) | Preview

Abstract

Háttér és célok A tanulmány fő célja a művészi reklámok empirikus vizsgálata. Konkrétabban a művészi reklámok, illetve a szakirodalmi források és fogyasztói értékelések alapján feltárt tényezőiknek hatékonyságvizsgálata. Módszer Fókuszcsoportos interjúk (N=6) és kérdőíves elővizsgálatok (N=47, illetve N=43) alapozták meg a kérdőíves fővizsgálatot. Az elővizsgálatok célja a fogyasztók által művészinek tekintett reklámingerek gyűjtése és a művészi reklám fogyasztói megítélésével kapcsolatos adatok gyűjtése; a releváns konstruktumok köznyelvi megnevezésének vizsgálata; illetve az ingerszelekció volt. Mindkét kérdőíves vizsgálatban 27 reklámot ítéltek meg a résztvevők. A fővizsgálat online, kérdőíves formában zajlott. A vizsgálati személyek (N=117) 19 reklámot értékeltek hatásosság szempontjából (tetszés, figyelemfelkeltő jelleg, hatásosság), illetve leíró jellemzők mentén (érthetőség, újszerűség, kerativitás, esztétikai érték, művészi jelleg). A fővizsgálatban a reklámok felidézését is vizsgáltuk. A vizsgálati személyek meggyőzési tudatosságát is felmértük. Eredmények Az empirikus adatok alapján a művészi reklámok meghatározó hatásdimenziói az újszerűség, az esztétikai érték, ugyanakkor az érthetőségnek is van szerepe a művészi reklámok hatásosságában. Ezekhez képest a kreativitás nem segíti tovább a művészi megítélés előrejelzését. A reklámok művészi jellege, illetve a hatásdimenziók nagyban meghatározzák a hatás mérésére szolgáló tetszés, figyelemfelkeltés és hatásosság megítélését, de a reklámfelidézést nem. Továbbá az adatok alapján a hatásosságot a személy meggyőzési tudatosságának mértéke nem befolyásolja jelentősen. Konklúzió Az empirikus adatok támogatják a művészi megjelenítési mód alkalmazását a reklámokban. Ugyanakkor a művészi megítélést döntően meghatározó tényezők a reklám újszerűsége és esztétikai értéke.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: László Sallai-Tóth
Date Deposited: 02 Aug 2016 13:46
Last Modified: 30 Jun 2018 23:15
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/38408

Actions (login required)

Edit Item Edit Item