Balogh, Jeremiás Máté (2016) A földrajzi távolság, a kulturális hasonlóság és a szabadkereskedelem hatása a borkereskedelemre. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 63 (7-8). pp. 858-881. ISSN 0023-4346
  | 
            
              
Text
 06_Balogh_Jeremias_Mate_u.pdf Download (309kB) | Preview  | 
          
Abstract
A globalizálódó világgazdaságban a vezető bortermelő országok egyre jelentősebb borkereskedelmet bonyolítanak le egymás között. Míg Európában a fogyasztók egyre kevesebb bort vásárolnak, addig Amerikában és Ázsiában a bor iránti kereslet folyamatosan bővül: a borkereskedelem földrajzi átrendeződése zajlik. A kulturális hasonlóság és a földrajzi távolság kereskedelemre gyakorolt hatását gyakran a kereskedelemelméletek gravitációs modelljével elemzik. E tanulmány azt vizsgálja, hogy a fő borexportáló országok közötti földrajzi távolság, kulturális hasonlóság és szabadkereskedelem milyen hatással van a nemzetközi borkereskedelemre, annak költségeire. A regressziós becslés eredményei alátámasztják, hogy a borkereskedelem költségei alacsonyabbak, ha a kereskedelmi partnerek kulturálisan hasonlók, földrajzilag közel helyezkednek el egymáshoz, vagy van tengeri kikötőjük, tagjai a WTO-nak, illetve ha kötöttek egymással regionális kereskedelmi megállapodást. Ezenkívül megállapítható, hogy az angolszász, a latin-amerikai és az európai kulturális klaszterek elsősorban egymással kereskednek. A kutatás számos kulturális változó alkalmazásával és több ökonometriai modell, illetve becslési eljárás nagymintás tesztelésével gazdagítja a szakirodalmat.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: Q17, F13, F14.
| Item Type: | Article | 
|---|---|
| Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HF Commerce / kereskedelem > HF2 Foreign trade / külkereskedelem | 
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD | 
| Depositing User: | MTMT SWORD | 
| Date Deposited: | 04 Aug 2016 08:41 | 
| Last Modified: | 04 Oct 2016 23:15 | 
| URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/38657 | 
Actions (login required)
![]()  | 
        Edit Item | 




