Szalai, Gerda (2014) A vizuális reprezentációk megértésének fejlődése és vizsgálati lehetőségei = The development of visual-representation-understanding and its research methods. Magyar Pszichológiai Szemle, 69 (2). pp. 397-425. ISSN 0025-0279
![]() |
Text
mpszle.69.2014.2.5.pdf Restricted to Repository staff only until 30 June 2034. Download (225kB) |
Abstract
A vizuális szimbólumok értelmezése, használata, alkotása olyan humánspecifikus képesség, melynek segítségével hatékonyan, akár indirekt módon is tanulhatunk. Tanulmányunk célja annak a közel három évig tartó fejlődési útnak a bemutatása, amely során a fejlődő gyermek képessé válik átlátni a vizuális szimbólum és referense viszonyát.Áttekintésünket annak az elméleti vitának ismertetése indítja, mely a vizuális szimbólumok megértésének kutatását életre hívta. Majd áttérünk a modernebb kutatásokra, amelyek empirikus módon közelítenek a kérdéshez, és integráltabb szemléletmódot közvetítenek. El kell különítenünk a reprezentált entitás felismerésének velünk született vagy korai képességét a tapasztalatszerzést igénylő szimbólummegértéstől. Bemutatjuk azokat az empirikus bizonyítékokat, amelyek igazolják a közös tapasztalatszerzés szerepét a megértés fejlődésében. Legvégül kitérünk a vizuális szimbólumok értelmezésének két feltételezett pillérére: vagyis azok kettős, illetve intencionális természetére. Hangsúlyos helyet kapnak áttekintésünkben azok a vizsgálati módszerek, melyek segítségével a két releváns jellegzetesség értése mérhető. A különböző paradigmák a szimbolikus viszonyok különböző mélységű átlátását várják el. E vizsgálati módszereknek köszönhetően tudhatjuk, hol tart a gyermek a szimbolikus viszonyok átlátásának fejlődésében, továbbá hogy milyen előfeltételek teljesülése mellett, hogyan alakul a korai szimbólummegértés. | Comprehending, using, creating visual symbols is a human specific ability that enables us to indirectly learn about the world. This review article aims to introduce the almost three-year-long-lasting development of the understanding of the relation between the visual symbol and its referent.The article begins with a short introduction of the theoretical debate that grounded the research of visual symbols, which is followed by the current empirical research of the question. The results of this research supply an integrative approach, as we have to divide the might innate ability to recognize the represented entity from the experience expectant symbol comprehension. We supply some evidences which prove the effect of shared picture book reading on the development of symbol understanding. At the end we introduce the two factors which might play a crucial role in their understanding of visual symbols, their dual and intentional nature. We emphasize in our article the different research methods which enable us to measure the understanding of these factors. The applied paradigms expect the child to have a different level of visual symbol comprehension. Due to these paradigms, we know how developed the child’s comprehension of visual symbols is. Furthermore, due to them we can acquire the different preconditions which can influence this early symbol understanding.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | László Sallai-Tóth |
Date Deposited: | 11 Dec 2016 08:37 |
Last Modified: | 11 Dec 2016 08:37 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/43046 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |