REAL

A szándékolvasás hatása a képi reprezentációk megértésére kora gyermekkorban = The role of intentionality in the understanding of pictorial representations

Szalai, Gerda and Egyed, Katalin (2014) A szándékolvasás hatása a képi reprezentációk megértésére kora gyermekkorban = The role of intentionality in the understanding of pictorial representations. Magyar Pszichológiai Szemle, 69 (3). pp. 527-546. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.69.2014.3.4.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 September 2034.

Download (352kB)

Abstract

Korábbi kutatások szerint a gyerekek 2,5–3 éves koruk környékén értik meg a kép mint szimbólum és referense közötti viszonyt. Kevés sikerrel jártak azok a kutatások, amelyek javítani igyekeztek a korai képmegértés képességét. Jelen kutatás célja, hogy 3 éves kor előtt facilitálja a gyerekek teljesítményét kép alapján való keresési helyzetben. Feltételezésünk szerint a képek jobb megértését elősegítheti, ha elérhetővé tesszük a gyerekek számára a képlétrehozás társas kontextusát. Hipotézisünk teszteléséhez a Kísérleti feltételben a képalapú keresési teszthelyzet elé egy olyan kísérleti beavatkozást vezettünk be, amelyben 24–36 hónaposok megfigyelhették, ahogy egy felnőtt lerajzol tárgyakat, majd ezt követően került sor a referensek azonosítására. A Kontrollfeltételben ugyanezeknek a tárgyaknak a párját kellett megkeresni. A kísérleti beavatkozást követően a gyerekek a Teszthelyzetben sikeresebben keresték meg az elrejtett tárgyat kép alapján. Annak a versengő magyarázatnak a kizárására, miszerint kép és referense puszta megfeleltetése elegendő a jobb teljesítményhez, az 1a kísérletünkben olyan kontrollfeltételben teszteltünk 24–30 hónaposokat, amelyben a résztvevők képek referenseit azonosították, viszont a kép társas eredetére vonatkozóan semmilyen információt nem kaptak. A gyerekek az 1a Kontrollfeltételben is gyengébb teljesítményt nyújtottak. Elvárásainknak megfelelően a kísérleti beavatkozás, amely lehetőséget kínált a képlétrehozó szándék értelmezésére és ezen keresztül a képek specifikus referensének azonosítására, jobb teljesítményhez vezetett a képalapú keresési helyzetben. | According to recent research, children begin to understand the referential relation between a picture and its referent around 2.5–3 years of age. Previous research aiming to facilitate early picture comprehension proved to be ineffective. The goal of the current study was to improve children’s performance in the picture-based retrieval task before 3 years of age. We assumed that children’s understanding of the representational function could be facilitated by making available the social context in which pictures are created. In the Experimental Condition, a brief experimental treatment was introduced in which 24–36-month-olds could observe an adult who was intentionally drawing pictures. Then they identified the pictured target objects with their referent. In the Control Condition, the children were required to identify the same target objects with their replicas. Owing to the Experimental treatment, children in the Experimental Condition proved to be more successful in the retrieval task of the Test phase. In order to exclude the alternative explanation that the identification of pictures with their referent could improve the performance, in Study-1a we tested 24–30-month-olds in a modified Control Condition, in which children identified referents of pictures, however there was no clue regarding to their social origin. As we expected, the Experimental treatment that offered the opportunity to understand the specific referent of pictures by attributing drawing intention to the creator enabled the children to perform better in contextualising pictures in the retrieval task.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: László Sallai-Tóth
Date Deposited: 11 Dec 2016 07:47
Last Modified: 11 Dec 2016 07:47
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/43054

Actions (login required)

Edit Item Edit Item