REAL

Context-sensitive approach to architecture

Benkő, Melinda (2012) Context-sensitive approach to architecture. Építés - Építészettudomány, 40 (3-4). pp. 375-399. ISSN 0013-9661

[img] Text
eptud.40.2012.3-4.9.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 September 2032.

Download (119kB)

Abstract

Context sensitive approach signifies a teaching and learning method in architecture, a strategy of teaching design whereby first-year students in architecture learn to be sensitive to complex context in a holistic way. In this time of increasing globalisation, searching for the spiritual determination of architectural and urban design becomes one of the most important components of education. The main issue of this research into educational practice is, with the aid of practical experiences a theoretic background, to present the methodology. This paper first gives a brief overview of the Hungarian architectural educational system and then focuses on the special question of context. Chapters about sensitization, communication skills, practice and theory, make it simpler to understand the principal elements and goals of first-year design education, even where they do not and cannot exist distinctly. | Korunk építészképzésével kapcsolatban felmerülő és megválaszolandó számos alapkérdés közül a jelen írás egyet emel a középpontba: hogyan kezdődik az építésszé válás folyamata, milyen tanítási és tanulási módszereket alkalmazzunk az egyetem első évében. A kutatás az elméleti háttér mellett a személyes oktatói gyakorlaton alapul. Az építészet és az oktatás összetett kontextusának feltárására törekszik, hogy megtalálja a szakma állandónak tekinthető elemeit, illetve felfedezze azokat az új ismereteket, amiket be kell építeni a képzésbe. Az elsőéves hallgatók számára fontos az építészeti beavatkozások sokféleségének bemutatása, a környezet értékeinek és egységének érzékeltetése, a gondolatokat kommunikáló vizuális és verbális eszközök tanítása, de leglényegesebb a tudásvágy felébresztése és fenntartása, hogy művészi és tudományos kreativitásuk a későbbiekben valóban kibontakozhasson.

Item Type: Article
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TH Building construction / mély-és magasépítés
N Fine Arts / képzőművészet > NA Architecture / építészet
Depositing User: xKatalin xBarta
Date Deposited: 20 Dec 2016 13:22
Last Modified: 20 Dec 2016 13:22
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/43641

Actions (login required)

Edit Item Edit Item