Fleischer, Tamás (1990) Infrastruktúra: helyzetek, nézetek, szemléletmódok = Infrastructure in Hungary: Situations, Views, Attitudes. KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE, 40 (5). pp. 193-196. ISSN 0023-4362
|
Text (scanned version)
fleischer_infrastruktura-helyzetek-nezetek-szemleletmodok_kotsze90-5.pdf - Published Version Download (4MB) | Preview |
|
|
Text (English translation)
SZEML88an.pdf - Supplemental Material Download (128kB) | Preview |
Abstract
Az infrastruktúra háttérbeszorítása kezdetben ideologikus volt, de mindmáig érdekeltségen alapul. A forráselosztás ágazatközi csatáiban az egyes ágazatok felhasználják a csőd kilátásával történő forrás-zsarolás érveit és fegyvereit. Ezek, és az ágazatokon belül működő hasonlóan pazarló és tendenciózus szisztémák megváltoztatása nélkül a piacra hivatkozó „korszerűsítés” is hamis vágányra fog futni. A szerző általános érvényű következtetéseket próbál levonni egy követhető szabályozás kiindulására és elvi kereteire vonatkozóan, az alábbi tézisek szerint. (1) ideologikusan is háttérbe szorult az infrastruktúra, (2) a bajok oka nem a kevés pénz, a megoldás kulcsa sem a „több pénzt az infrastruktúrára” (3) nem „jó” ágazati stratégia a forrás-zsarolás a csőd kilátásával, (4) infrastruktúrán belül is hibás jelszó a „prioritás a termelésnek” (5) az infrastruktúrára is jutott pénz, ha fontosnak tűnt, (6) elosztás helyett több piacot az infrastruktúrában, (7) húzóhatáshoz és motorszerephez is piaci környezet kell, (8) vannak piacosítható infrastruktúrák és vannak externáliák, (9) stabil peremfeltételekre és mozgékony visszajelzésre van szükség, (10) tüneteket kell mérni, és struktúrákat kell építeni. Infrastructure in Hungary: Situations, Views, Attitudes - Tamás Fleischer - In the Central- and Eastern European countries the neglecting of infrastructure first had an ideological basis, but the lack of interest has remained so far. While fighting for resources individual economic branches use the weapons and arguments of threatening with bankruptcy. If this state and the intra-sectoral systems of wastage cannot be changed, "modernisation" even with permanent reference to the market will lead to a wrong direction. The author tries to state the start line and the theoretic frames of a followable regulation along the theses below. (1) The infrastructure was suppressed by ideology, (2) The cause of sickness is not the insufficient amount of money, the solution is not "more money for the infrastructure", (3) Not a useful sector-level strategy is blackmailing for more money by threatening with breakdown (4) Even within the infrastructure "give priority to production" is a mistaken slogan, (5) The infrastructure also got money when it was especially important, (6) Instead of distribution "More market" is needed in the infrastructure, (7) Market environment is required for a real driving effect, for an effective engine role, (8) There are both marketable infrastructures and externalities as well, (9) What we need are stable boundary conditions and flexible feedbacks, (10) We have to measure symptoms and construct structures
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications |
Depositing User: | Tamás Fleischer |
Date Deposited: | 26 Mar 2013 15:30 |
Last Modified: | 27 Mar 2013 09:40 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/4382 |
Actions (login required)
Edit Item |