Istvánfi, Gyula (2010) Az építészettörténet oktatásának formái és kiemelkedõ személyiségei 1918-ig. Építés - Építészettudomány, 38 (3-4). pp. 193-206. ISSN 0013-9661
Text
eptud.38.2010.3-4.3.pdf Restricted to Repository staff only until 30 September 2030. Download (267kB) |
Abstract
Építészeti tárgyak oktatásának előzményei és helyszínei a XVIII. század második felétől ismeretesek Magyarországon. 1846-ban alakult meg a pesti Ipartanoda a pesti egyetem néhány helyiségében egyetemi rang nélkül. A József Polytechnicumot 1856-ban engedélyezték, 1860-tól lett itt magyar nyelvű az oktatás. Az első építőművészetet oktató tanár a Műegyetemen Szkalnitzky Antal volt, 1864-ben kapott Mű- és díszépítéstan néven katedrát. Az 1870/71-es tanévben a „József műegyetem […] a tudományegyetemmel egyenlő állapotra helyezett és azéval egyenlő szervezettel s önkormányzati joggal felruházott technikai főtanintézetre” emelkedett. Az újdonsült egyetem „két műépítészeti tanszék” létesítésére írt ki pályázatot, majd az egyre csökkent Műépítészet Tanszéket Steindl Imre foglalta el. Hauszmann Alajos 1872-ben egy második Száraz-, Mű- és Díszépítészeti Tanszéket kapott. Steindl a tárgyalásokban a középkori tervezési modort képviselte, Hauszmann pedig a reneszánsz stílusgyakorlatokat részesítette előnyben. 1887-ben kinevezték Czigler Győzőt az Ókori építéstan tanárává, ezzel teljessé vált a választék. A következő negyed században a műegyetemi építészoktatás ebben a formában lényegében azonos tárgyszerkezettel folytatódott az első világháborúig. Steindl Imre halála után 1902-ben tanszékét Schulek Frigyes kapta. Czigler Győző utóda az egyetemen Nagy Virgil, Schulek Frigyes utóda Möller István, Hauszmann Alajosé pedig Hültl Dezső lett. A két háború közötti időszakban a három építészeti stíluskorszakkal meghatározott tanszék fennmaradt, de a tervezésoktatásban betöltött szerepük csökkent, illetve módosult. 1936-ban a Möller-tanítvány Kotsis Iván megalapította az első tervezési tanszéket. 1944 után, két további tervezési tanszék megalakulásával az építészettörténeti tanszékeken alárendeltebb szerepű lett a tervezésoktatás. | Precedents and localities of education of architectural subjects are known in Hungary from the second half of the 18th century. In 1846 the Ipartanoda (Craft School) was formed in some of the rooms of the university in Pest without a university rank. The Joseph Polytechnicum was licensed in 1856, and from 1860 the language of education here has become Hungarian. The first professor teaching architecture at the Technical University was Antal Szkalnitzky, who got his chair namely of Artistic and Decorative Architecture. By the academic year 1870–71 “Hungarian Royal Joseph Technical University […], as a college of polytechnics, was [rised to] equal rank with other universities of science having the same organization and autonomous rights”. The new university invited applicants for establishing “two departments of architecture”, after which Imre Steindl occupied the Department of Architecture decreased in the meantime. In 1872 Alajos Hauszmann got the second Department of Fair, Artificial and Decorative Architecture. Steindl represented medieval planning manner considering his argumentations, while Hauszmann preferred Renaissance stylistic exercises. In 1887 Győző Czigler was commissioned to make a professor of the architecture of Ancient times, thus the scale of styles became complete. During the next quarter of a century the education of architecture at the Budapest Technical University continued in the same form, and basically with the same structure of subjects until the First World War. After Imre Steidl’s death in 1902 Frigyes Schulek got his department. Virgil Nagy became Győző Czigler’s, István Möller became Frigyes Schulek’s, finally Dezső Hültl made Alajos Hauszmann’s successor at the university. Between the two World Wars the departments defined by three epochs of architectural style survived, but their role in design education decreased or changed. In 1936 the Möller’s follower, Iván Kotsis established the first department of design. With the formation of two further departments of design after 1944, design education at the departments of history of architecture played a less important role.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TH Building construction / mély-és magasépítés N Fine Arts / képzőművészet > NA Architecture / építészet |
Depositing User: | xKatalin xBarta |
Date Deposited: | 05 Jan 2017 14:38 |
Last Modified: | 05 Jan 2017 14:38 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/44627 |
Actions (login required)
Edit Item |