REAL

Egy hatékony hibrid heurisztika rácsos hídszerkezetek optimális tervezésére

Csébfalvi, Anikó (2010) Egy hatékony hibrid heurisztika rácsos hídszerkezetek optimális tervezésére. Építés - Építészettudomány, 38 (3-4). pp. 271-283. ISSN 0013-9661

[img] Text
eptud.38.2010.3-4.8.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 September 2030.

Download (99kB)

Abstract

Ebben a tanulmányban egy új hibrid heurisztikát ismertetünk hídszerkezetek rácsos főtartóinak optimális tervezésére. A bemutatásra kerülő hibrid módszer a hangyaboly eljárás, a genetikus algoritmus, valamint egy helyi keresési eljárás ötvözete, amelyen belül a hangyaboly eljárás és a genetikus algoritmus felváltva és egymást kiegészítve keresik az optimális megoldást a keresési térben. A hibrid heurisztika a kapott eredményeket egy hatékony helyi keresési eljárással javítja, amely a feltételek, illetve a célfüggvény lokális lineáris közelítésén alapul. Az optimális szerkezettervezési feladat jelen esetben a mozgó teher figyelembevételével adódó legkisebb súlyú szerkezet meghatározását jelenti, folytonos keresztmetszeti és a geometriai tervezési változók feltételezésével. A szerkezet egyensúlyi feltételének meghatározásához egy nemlineáris implicit egyenletrendszer megoldása szükséges az optimálási eljáráson belül. A teherintenzitási tényezőt, mint a megvalósíthatóság mérőszámát, egy harmadrendű útkövető módszerrel határoztuk meg. A módszer hatékonyságát mintapéldán keresztül szemléltetjük. | In this study, a new hybrid heuristic method is presented for optimal design of truss bridges. The presented hybrid heuristic method combines ant colony optimization, genetic algorithm, and local search strategy, where the ant colony optimization and genetic algorithm alternately and cooperatively are seeking for the optimal design inside of the searching domain. The results in both phase of the method are improved by a powerful local search algorithm, which is based on the local linearization of the constraint set and the objective function. The structural optimization problem is a minimal weight design with continuous sizing and shifting variables subjected to moving load. The equilibrium criteria of the structural model require the solution of a nonlinear implicit equation system inside of the optimization process. The load intensity factor as a measuring of the feasibility has been computed by a third order path-following method. The efficiency of the method has been demonstrated by a numerical example.

Item Type: Article
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TH Building construction / mély-és magasépítés
N Fine Arts / képzőművészet > NA Architecture / építészet
Depositing User: xKatalin xBarta
Date Deposited: 05 Jan 2017 14:36
Last Modified: 05 Jan 2017 14:36
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/44632

Actions (login required)

Edit Item Edit Item