REAL

A végrehajtó funkciók és az implicit tanulás versengő kapcsolata

Virág, Márta and Janacsek, Karolina and Németh, Dezső (2016) A végrehajtó funkciók és az implicit tanulás versengő kapcsolata. Magyar Pszichológiai Szemle, 71 (4). pp. 733-740. ISSN 0025-0279

[img]
Preview
Text
0016.2016.71.4.6.pdf

Download (89kB) | Preview

Abstract

Jelen tanulmány különböző neurokognitív folyamatok versengő kapcsolatát vizsgálja az implicit tanulás és a végrehajtó funkciók működésének bemutatásán keresztül. Az implicit tanulásról ma már tudjuk, hogy — a végrehajtó funkciókat működtető frontális területekkel átfedésben — a fronto-striatális hálózat működésén alapszik. Ez az átfedés egymással kooperáló és kompetitív folyamatokat is eredményezhet. Két kognitív folyamat versengő kapcsolatát többféle kísérleti elrendezésben is lehet vizsgálni, például az egyik folyamat gyengítésével vagy egy olyan vizsgálati populáció választásával, amelyben az egyik vagy a másik funkcióért felelős agyi terület sérült. Jelen áttekintő tanulmány célja, hogy az utóbbi években megjelent, ezeket a módszereket használó kutatásokon keresztül bemutassa az implicit tanulás és a végrehajtó funkciók kapcsolatát. A felsorakoztatott eredmények alapján a frontális lebeny függő végrehajtó funkciók és az implicit tanulás között negatív kapcsolat áll fenn, tehát a gyengébb végrehajtó funkciók jobb implicit tanulási képességgel járhatnak együtt. Ennek a versengő kapcsolatnak a hátterében a felhasznált kognitív erőforrások átfedése állhat. A kognitív folyamatok interaktív szemlélete a kognitív funkciókat más funkciókkal való interakcióban vizsgálja, ami hozzájárulhat a pszichológiai funkciók jobb megértéséhez általában véve. Ez a szemléleti keret segíthet az atipikus fejlődési mintázatok és kognitív nehézségek jobb megértésében és fejlesztő módszerek kidolgozásában. | This review demonstrates the competitive nature of different neurocognitive processes by focusing on the relationship between implicit learning and executive functions. Implicit learning mainly relies on fronto-striatal networks of the brain, while the cognitive resources of executive functions are based in frontal areas, hence indicating an overlap between the brain areas responsible for the two functions. This overlap could result in cooperative and competitive processes. Investigation of two cognitive functions such as implicit learning and executive functions can be based on different approaches: either by repressing one out of the two cognitive functions or by choosing an experimental population for which a brain region associated with one of the two cognitive functions is damaged or distorted. In the past couple of years, a great number of studies have shown the competitive nature of the two cognitive functions rooting from the above-mentioned approaches. Based on their results, one can conclude that weaker frontal lobe functions can lead to better implicit learning, which is presumably caused by the overlapping cognitive resources of the two functions. This interactive view of cognitive functions explains such processes as dependent on each other, which can lead us to a more thorough understanding of psychological functions in general. This conceptual framework can help in exploring and understanding atypical developmental patterns and other types of cognitive difficulties, and also in developing more effective rehabilitation methods.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: László Sallai-Tóth
Date Deposited: 21 Mar 2017 14:33
Last Modified: 31 Dec 2018 00:16
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/50099

Actions (login required)

Edit Item Edit Item