Hidvégi, Tibor and Kovács, Gábor (2014) Bázisinzulinanalóg-kezelés elkezdésével együtt végzett csoportos betegedukáció hatásának vizsgálata a glykaemiás értékekre és az önellenőrzési aktivitásra | The effect of patient education on glycemic status and self-monitoring activity in type 2 diabetic patients recently switched to basal insulin analogue treatment. Orvosi Hetilap, 155 (43). pp. 1713-1721. ISSN 0030-6002
![]() |
Text
oh.2014.30022.pdf Restricted to Repository staff only until 31 October 2034. Download (119kB) |
Abstract
Bevezetés: A 2-es típusú cukorbetegség kezelésében a gyógyszeres kezelés mellett döntő jelentősége van a betegoktatásnak. Célkitűzés: A szerzők arra a kérdésre kerestek választ, hogy a 2-es típusú diabetesben szenvedő betegeknek nyújtott csoportos edukáció fejt-e ki pozitív addicionális hatást a cukorháztartásukra és életvezetésük egyes jellemzőire. Módszer: A beavatkozással nem járó vizsgálatba 18–75 év közötti betegeket vontak be. Az edukált betegeket a betegedukációt biztosító centrumok, a kontrollbetegeket a hagyományos cukorbeteg-tanácsadást végző centrumok vonták be a vizsgálatba. Eredmények: Kiinduláskor az edukációs csoport betegei fiatalabbak voltak, rövidebb volt a diabetesanamnézisük és jobb vércukorháztartással rendelkeztek. A kontroll- és az edukációs csoportban a HbA<sub>1c</sub> változása –1,41% vs. –1,23% (p = 0,277), az éhomi vércukorszinté –1,89 mmol/l vs. –1,88 mmol/l (p = 0,854) volt. A postprandialis vércukorszintben a kontrollcsoportban lehetett szignifikánsan nagyobb csökkenést kimutatni: (–2,88 mmol/l vs. –2,26 mmol/l; p = 0,010). A kontrollcsoport betegeinek testtömegindex-értéke lényegében változatlan maradt, míg az edukációs csoporté szignifikánsan csökkent. Az edukációs csoportban az 1. és a 3. edukációs alkalom között nőtt az önellenőrzési napok száma és a betegek fizikai aktivitása. Következtetések: Az induláskor meglévő különbségek valószínű magyarázata, hogy az edukációs csoportokba a fiatalabb, motiváltabb, jobb anyagcsere-állapotban lévő betegek léptek be. Az edukáció a vércukorháztartásban nem, de a testtömegindexben kedvező változással járt együtt. Az edukált betegek körében javuló önellenőrzési aktivitást és több testmozgást lehetett kimutatni. Orv. Hetil., 2014, 155(43), 1713–1721. | Introduction: In addition to medications, patient education is thought to have important beneficial effects in the management of patients with type 2 diabetes mellitus. Aim: The aim of the authors was to evaluate the additional effect of patient education on glycemic control and some aspects of lifestyle in a non-interventional study. Method: Patients between the ages of 18 and 75 were involved. Study sites which provided standardized education program recruited educated patients, while sites which provided diabetes counseling recruited control patients. Results: Patients included in the educated group were younger, had an earlier detection of diabetes, and had better baseline glycemic control. Changes of Hb<sub>A1c</sub> levels in the control and educated group arms were –1.41% and –1.23%, (p = 0.277) and the changes of fasting blood glucose levels were –1.89 mmol/L and –1.88 mmol/L (p = 0.854) in the control and educated groups, respectively. The changes in postprandial glucose levels were significantly greater in the control group (–2.88 mmol/L vs. –2.26 mmol/L in the educated group, p = 0.010). Body mass index in the control group did not actually change between baseline and end of study, but it decreased significantly in the educated group. In the educated group the number of self-monitoring days and the patients’ physical activity increased between education sessions 1 and 3. Conclusions: The possible reason for baseline differences between the two groups was that younger and more motivated patients with better glycemic control tended to join the education program. Education was associated with beneficial body mass changes but not with improvement in glycemic status. Improved self-monitoring and physical activity can be documented in the group of educated patients. Orv. Hetil., 2014, 155(43), 1713–1721.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában |
Depositing User: | Ágnes Sallai |
Date Deposited: | 04 Sep 2017 07:19 |
Last Modified: | 04 Sep 2017 07:19 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/54451 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |