REAL

Kognitív készségek szkizofréniában: Eredmények vizuális katergória-tanulási folyamatokból

Kéri, Szabolcs and Szekeres, György and Bagóczky, Nóra and Janka, Zoltán and Benedek, György and Kelemen, Oguz and Erdélyi, Rita (2001) Kognitív készségek szkizofréniában: Eredmények vizuális katergória-tanulási folyamatokból. Magyar Pszichológiai Szemle, 56 (4). pp. 501-512. ISSN 0025-0279

[img]
Preview
Text
mpszle.56.2001.4.1.pdf

Download (205kB) | Preview

Abstract

A szkizofrénia neurokognitív vizsgálatai ellentmondásos eredményekkel szolgáltak a betegségben tapasztalható memóriazavar jellegével kapcsolatban. Jelen vizsgálatunkban a KNOWLTON és munkatársai által leírt (1994) valószínűségi kategorizációs feladatot alkalmaztuk a tudatos és kontrollált explicit, valamint a tudattalan és automatikus implicit memóriafolyamatok tanulmányozására. Eredményeink szerint a szkizofrén betegek az egészséges kontrollszemélyekhez hasonlóan képesek voltak kategorizációs teljesítményüket növelni a inger-válasz asszociációs folyamat során. Ezzel ellentétben a kategóriatagok tudatos azonosításánál jelentős károsodás volt tapasztalható. Adataink az explicit memóriafunkciókhoz kapcsolódó mediotemporális területek károsodására utalnak, míg a neostriatális implicit rendszer viszonylagosan megkíméltnek mutatkozott.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: László Sallai-Tóth
Date Deposited: 01 Sep 2017 08:05
Last Modified: 31 Dec 2021 00:15
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/61253

Actions (login required)

Edit Item Edit Item