Vajda, Zsuzsanna (2002) Az intelligencia természete. Magyar Pszichológiai Szemle, 57 (1). pp. 85-109. ISSN 0025-0279
|
Text
mpszle.57.2002.1.5.pdf Download (282kB) | Preview |
Abstract
A cikk legfontosabb állítása, hogy az intézményes oktatás elválaszthatatlan a mérhető intelligenciától. Az iskolai képzés alakítja ki az értelmesség uniformizált standardjait, amelyek mérhetővé teszik az értelmi teljesítményt, eközben közvetít is az egyéni tulajdonságok és a társadalmi elvárások között. Az iskolarendszer létrehozása és működtetése a társadalompolitika része, és a társadalmi változásoknak megfelelően változik. Az intelligencia természetének és környezeti meghatározóinak megértése akkor válik lehetségessé, ha e történeti változásokat is tekintetbe vesszük. Mindez nem jelenti azt, hogy ne volna az intelligenciának organikus és öröklött bázisa. Az értelmesség minden eddigi antropológia szerint ugyanakkor szubsztanciális emberi tulajdonság, létrejöttében szerepet játszik az ember különleges alkalmazkodása a különleges emberi környezethez.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | xEndre xSarvay |
Date Deposited: | 06 Feb 2018 10:50 |
Last Modified: | 30 Apr 2022 23:15 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/73994 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |